onsdag 8. september 2021

Togturer, del 1, september 2021

Det er morsomt å følge tog, særlig i utlandet. Den første var i Kina i oktober 2000 da vi var på rundreise der. Da vi var i Shanghai, skulle vi videre med tog til Hangzhou. Det ville ta ca. 2 timer. Vi fikk etter hvert utdelt lunsjkurv som guiden hadde med fra hotellet. Vi passerte marker, floder og små landsbyer. Da vi var framme, var vi innom et idyllisk sted.

Shanghai

Fra toget, på rekke tre

Vi passerte åkrer

Og så floder

Vi kom til Hangzhou

På rundreisen i Indonesia i 2001, startet vi i Djakarta. Senere tok vi tog fra Djakarta til Bandung. Det tok 8 timer, men det var så mye å se fra vinduet at turen virket ikke lang. Jeg så personer stod i gjørme og plantet ris, og så risterrasser, floder og små byer. Pluss vulkaner, Indonesia har mange vulkaner. Guiden delte ut lunsjkurver på turen.

På toget

Rismark

Terrasser i landskapet
Passerte vulkaner

På rundreisen i India i 2006, reiste vi også med tog. Vi fulgte tog fra Ranthambore til Bharatpur, det tok 2,5 time. Vi skulle følge et 2. klasses tog, det var litt av et styr. Da vi kom til våre plasser, satt der folk som nektet å flytte seg. Vi hadde en ung, svensk guide, og da hun kom og brukte kjeft, fikk de fart på seg. Vår nærmeste passasjerer var en stor indisk familie som skulle til Delhi og be i et spesielt tempel. Framme i Bharatpur tok vi inn på Bahratpur Palace, det var eid av maharajaen av Bharatpur. Neste morgen gikk vi opp på taket for å se på området.

På togstasjonen i Ramthanbore

På toget
Tre av storfamilien

Hotellet i Bharatpur

Utsikt fra taket

I 2019 var jeg på tur til Malaysia. Da vi var i Kuala Lumpur, skulle vi på utflukt først til et tempelområde. Der var mange aper som løp omkring. Så videre med buss opp i høyden. Der gikk vi av bussen og opp i et lite tog som tok oss med videre opp til åsen. Der krydde det også av apekatter, men fint landskap.

Aper på tempelområdet

Utsikt fra åsen

Så om bord i toget
På toppen mange aper

I 2019 var jeg også på reise i Usbekistan. Vi var i Bukhara og skule videre til Samarkand. Turen med tog tok 1, 5 time. Toget så ganske nytt ut. Fra toget hadde vi utsikt til blant annet små landsbyer og en elv. Så var vi framme i Samarkand.