onsdag 29. september 2021

Tur med Polarlys, del 6, september 2021

 Torsdag 16. september hadde vi et kort stopp i Havøysund. Det er et tettsted og fiskevær i Måsøy kommune i Finnmark. Stedet lå omgitt av flott natur med hav og fjell. Båten lå der kun i et kvarter før vi fortsatte ca. kl. 08.45. 

Stedet ligger i flott natur


 Havøysund



Vi fortsatte fra Havøysund i stille, fint vær.  På vei ut fra området, så jeg flere skjær fulle av fugler. Vi møtte en fiskebåt fullastet, den var på vei mot land. Jeg var imponert over det staselige landskapet vi så rundt oss. Et sted så jeg en lite sted med bare seks hus og et par sjøbuer. 

Vi drar fra Havøysund,
noen av husa nær kaia

Skjær der mye fugl hadde
samlet seg
Traff fullastet fiskebåt

Høstlig preg på
naturen

Vi passerte en bygd
med få hus

 Nå kurset vi mot Honningsvåg, og før vi kom inn til stedet, så jeg en båt som jobbet med noe ute på sjøen. Vi la til kai rundt kl. 11.00. Honningsvåg ligger på Magerøya i Nordkapp kommune i Finnmark. Der bor knapt 2500 innbyggere.  

Båten 

Vi er i Honningsvåg, bildet er
tatt fra 7. etasje på båten


Etter lunsj gikk jeg en tur på land. I kaiområdet så jeg et kunstverk var plassert. Jeg gikk oppetter strøket, det var stille og rolig, ikke mye folk å se. 

Kunstverket
Lite folk i strøket

Trea jeg så hadde fått høstlige farger. Utenfor en inngang så jeg to festlige krukker. Jeg tenkte de ble brukt til blomsterkrukker. Til slutt ruslet jeg litt i havneområdet før jeg gikk om bord i hurtigruta igjen.

Tre i høstskrud
Festlige krukker
Fra havneområdet

Klokken 14. 30 gikk vi videre fra Honningsvåg. Nå gikk hurtigruten med kurs for Kjøllefjord. Da passerte vi vindmøller oppe på et fjell. Vi nærmet oss Kjøllefjord, men der hadde båten bare et kort stopp.

Vindmøller

Vi nærmer oss
Kjøllefjord

Kort stopp, så drar vi

Båten fortsatte videre til Mehamn som også er et tettsted i Finnmark. Mehamn har daglige stopp av hurtigruten som passerer. Etter et kort stopp, stimet båten videre. Nå ble det middag med utvalg i skall dyr fra buffé, maskene måtte være på når vi gikk til buffeen. Dessert var bær fra Nordland. Denne kvelden så jeg ikke nordlys da jeg var oppe.

I Mehamn
Så drar vi fra Mehamn

Fortsettelse.
   
















  










 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar