søndag 26. september 2021

Tur med Polarlys, del 3, september 2021

 Jeg spiste frokost, så gikk jeg opp i 7. etasje, der var fint utsiktsrom med stoler og sofaer. Der var god utsikt, vi var på full fart til Trondheim. Vi skulle ligge der en stund, men jeg hadde besluttet å ikke gå på land. 

Vi nærmer oss Trondheim


Jeg hadde besluttet å bli om bord, for det var grått og litt kjølig, samt en liten oppblussing av korona.  Og jeg hadde besøkt byen flere ganger før. Trondheim er Norges 3. største by med godt over 205.000 innbyggere.

Snart ved kai


Trondheim er kjent for den staselige katedralen Nidarosdomen. Den har jeg besøkt minst 2 ganger. Klokken nærmet seg 10.00 da vi la til kai. Jeg satt lenge og pratet med en dame som var på tur med den unge datteren sin. Hun hadde mye å fortelle, og jeg hørte gjerne på henne. Så var det tid for lunsj. Til maten drakk vi som regel vann, servert i vinglass, både til lunsj og middag.

Vi ser vår guide står i bakgrunnen

Klokken 12.15 la vi fra land i Trondheim. Da vi gikk hadde vi utsikt bort til Munkholmen som ligger ca. 2 km utenfor byen. Øya har vært blant annet rettersted, kloster og andre ting.

Vi drar fra Trondheim


Utsikt til Munkholmen

Etter en stund ble  det opplyst over høgtaleren at vi snart ville passere Kjeungen fyr som ligger i Trøndelag. Det er et åttekantet steinfyr på et skjær i Bjugnfjorden. Det er over 20 meter høgt, og lykten er plassert på taket. Fyret ble bygd på slutten av 1800- tallet, men forlenget med 3 meter i 1906.

Vi ser Kjeungen fyr


Vi passerer det spesielle fyret

Etter en stund så jeg oppdrettsanlegg for fisk i nærheten av Linseøya som ligger sørvest fra Stokkøya. Det er gode muligheter for å drive oppdrett av fisk i dette området. Men for å etablere et anlegg for å drive fiskeoppdrett, må bedriftene søke om tillatelse fra flere myndigheter.

Passerte fiskeoppdrett

Nå startet båten å gynge litt, jeg så sjøen brøt kvitt ved holmene. og jeg gikk ut på dekk i 5. etasje og så på bølgene som laget kvitt skum veg skutesiden.

Sjøen slår mot holmene


Og mot skipssiden


Vi hadde et kort stopp ved Rørvik, På vei dit fortsatte sjøen og yppe seg og vasket mot holmene. Jeg var gått til lugaren, og tok bilde av stoppestedet ved Rørvik. Vi kom dit 21.30, etter et kort stopp fortsatte  hurtigruten. Nå ble det lesing i boka jeg hadde med, før jeg avsluttet kvelden.

Sjøen slo ved skjærene

Kort stopp i Rørvik


Fortsettelse.

 

  




 




 



 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar