torsdag 30. september 2021

Tur med Polarlys, del 7, september 2021

Fredag  17. september tok jeg et bilde av Vadsø da jeg gikk til frokost .07. 10, der hadde vi kun hatt et kort stopp. Nå kurset vi mot Kirkenes, dit vi kom kl. 09.00. Fra 7. etasje så jeg da passasjerer som skulle på land der, og turister som gikk i land for å se stedet. Men jeg syntes været var grått og kjølig, så jeg ville ikke på land. I fjor var jeg på busstur i Finnmark, da overnattet vi også i Kirkenes, så jeg hadde sett byen.

Svipp innom Vadsø

Fra kaia i Kirkenes

Vi gikk videre fra Kirkenes til Vardø, og jeg tok flere bilder da vi nærmet oss byen. Jeg stod i 7. etasje og hadde god oversikt. Da vi lå ved kai, tok jeg bilde av alle fuglene på hustak og på kaia.

På vei mot Vardø

Vi nærmer oss

Vardø er en kommune i Finnmark, innbyggertallet er knapt 2040. Byen grenser til Russland i sørøst. Sammen med Hammerfest er Vardø de eldste byene i Nord- Norge, begge fikk bystatus i 1789. Vardø by er Finnmarks eldste fiskevær, og kjent som pomorhovedstad. Grunnen er at byen på 1700- og 1800- tallet var et sentrum for handel med Russland.

Vi nærmer oss land

Ved havna var mye fugl
De var mest måker

Hurtigruten lå et stykke utenfor sentrum, men jeg ville likevel gå en liten runde i land. Det første jeg så var et veggmaleri. Jeg fortsatte, og tenkte det ville være artig å ha et bilde av meg her, ikke bare en selfie. Jeg møtte en dame og spurte om hun ville ta et. Det ville hun. Så spurte jeg om jeg kunne ta et bilde av henne. Da ble hun så glad at hun viftet med armene. Kanskje det var dagens begivenhet.

Veggmaleri

Utenfor sentrum i Vardø
Den glade damen

På vei tilbake til båten, så jeg enda et veggmaleri. Jeg gikk om bord i Polarlys som gikk fra Vardø kl. 17.00. Nå hadde hurtigruta snudd, vi var på vei tilbake, men vi skulle innom mange stoppested, noen om dagen, noen om natta. Etter hvert ble det fint kveldslys da solen var på vei ned,

Enda et veggmaleri

Sola på vei ned

Etter middag gikk jeg opp i 7. etasje og så på den fargerike synsranda etter solnedgang, Vi var innom Båtsfjord et kort stopp, derfra gikk vi kl. 20. 30.

Fint kveldslys

Det var flott

Kort stopp i Båtsfjord

Denne kvelden ble det også en forestilling med nordlys. Det var heller ikke som første kvelden jeg så det, men likevel magisk å se. Igjen en kveld med eventyrlig avslutning.