tirsdag 28. september 2021

Tur med Polarlys, del 5, september 2021

Onsdag morgen 15. september gikk vi fra Harstad litt før kl. 08. 00, båten hadde kun et kort stopp der. Så fort jeg hadde spist frokost gikk jeg opp i 7. etasje for å ha god utsikt til området vi seilte. Et stykke fra Harstad møtte vi en fiskebåt som sikkert var på vei til et fiskefelt. Polarlys gjorde også et kort stopp på Finnsnes.

Kort stopp i Harstad

Vi møter fiskebåt

Vi hadde også et kort stopp i Finnsnes. Jeg så de hadde bru over sjøen til andre siden. Jeg satt på venstre side av båten og så inn til land. Havet var blankt som et speil, og inne på land, nede ved dalsidene, så jeg gårdsbruk, og de kvite pakkene med slått gras lå strødd på markene slik en ser de bruker nå til dags.

Straks i Finnsnes

Kun et kort stopp i Finnsnes

Så videre på stille sjø

Vi kom til Tromsø ca. 14. 15. Jeg tok bilder på vei mot kai. Jeg så brua som bandt byen og distriktet sammen. Et stykke borte fra sentrum, så jeg i Ishavskatedralen lyste kvitt. Den hadde jeg besøkt en gang.

På vei mot Tromsø
Til kai i Tromsø

Vi skulle på land sammen med guiden. Byen Tromsø har rundt 77 000 innbyggere, og ligger i Troms og Finnmark fylke som det i alle fall het før. Først gikk vi til Roald Amundsens plass, der var flere statuer, og minnesteiner. En var over jødene fra Tromsø som ble drept i Holocaust i  2. verdenskrig. Det var en marmorstein der alle de 17 navna var skrevet på en kobberplate.

Minne over jødene som
bodde i Tromsø

Ved statuen av Roald Amundsen fortalte guiden om hans tilknytning til Tromsø. Det var her i byen på et skipsverft han fant polarskuta Gjøa, og det var Tromsø som var utgangspunktet for Svalbard ekspedi
sjonene.

Statuen av Roald Amundsen

Videre kom vi til Tromsø domkirke som jeg forbauset så var gul, men en fin kirke. Der i nærheten stod minnesmerket over falne fra området i Andre verdenskrig.

Kirken
Minnesmerket over falne

Vi spaserte videre, og traff en riklete fugl som for vraltende på fortauet, han brydde seg ikke, det gjorde heller ikke en annen fugl som spaserte der. Vi gikk videre oppover en bakke, da passerte vi den katolske kirken som også var gul.

Fuglen

Den katolske kirken også gul

Vi kom til en byste av den kjente komikeren Arthur Arntsen, kanskje er  han mest kjent for figuren Oluf. Jeg, og sikkert mange med meg, har fått mang en god latter da Oluf sa hva han mente om ting.
I området så jeg en fin paviljong, det gule huset bak lurer jeg på om det var det gamle teateret.

Han er figuren Oluf

Paviljongen

Vi spaserte videre i Tromsø, nå skulle vi besøke den kjente Ølhallen Mack. Vi kom inn i et stort særegent lokale. Først så jeg en lang bardisk, men der stod også en utstoppet isbjørn. Dette er Tromsøs eldste klubb, den har eksistert siden 1928.

Gatebilde

To på vei inn i Ølhallen

Jeg hilste på isbjørnen

Flere tok seg øl, men jeg stod over, for jeg liker ikke øl, men tok en runde for å se på lokalet. Jeg syntes det så koselig ut med innredning i mørkt tre og brun murstein, på alle bord var levende lys. På veggene var blant annet pyntet med bilder og gamle reklamer. Jeg syntes det var et interessant besøk.

Koselig innredning

På veggene også
gamle reklamer

Nå gikk vi tilbake til havna, og der så vi det spesielle huset til akvariet og museum, det åpnet i 1998, det heter Polaria. Her står også en statue av en kjent ishavsperson, Helmer Hanssen. I bakgrunnen ser vi museet med ishavsskuta Polarbjørn.

Polaria

Kjent ishavsperson,
museet i bakgrunnen

Museet var stengt, men vi så Polarstjernen, ishavsskuta en kan besøke. Rundt var lagt kvit småstein som minnet om is. Fra kaia hadde vi utsikt til Ishavskatedralen.

Polarstjernen

Utsikt ti Ishavskatedralen

Nå ville guiden ha oss med et stykke bortover kaien for å vise oss hva innbyggerne i Tromsø ser da de mener at: Nå har våren startet! Det var en liten dachshund som stod på kaikanten. Litt lenger bort og ovenfor, viste hun oss kunst utstilt ved et kunstsenter.

Tegnet på vår
Kunst

Vi gikk om bord i Polarlys, etter et opplevelsesrik besøk i Tromsø. Båten gikk fra Tromsø  kl.18. 30. Det var snart tid for middag og avslapning på lugaren. Jeg så litt på TV for å få litt inntrykk fra valget som var den 13. 9. Vi var på vei til Skjervøy, der ble det et kort stopp, og gikk derfra 22. 30.

Fra Skjervøya

Da jeg senere tilfeldigvis så ut vinduet på lugaren min, så jeg nordlys. Jeg ble sittende lenge å se. Det danset over himmelen. Mest bare i sølvfarger, men også i grønt. Dette er den mest fantastiske forestilling jeg noen gang har sett. Jeg har sett nordlys før, men det kan nesten ikke nevnes mot det jeg opplevde nå. Det var det vakreste jeg noen gang har sett. Jeg hadde bare mobilen å ta bilder med, dermed kan ikke bildene fortelle om denne opplevelsen. Ord har jeg heller ikke store nok til å formidle det jeg så. Sølvmønsteret rundt, er ikke med på bildene.

Nordlys

Har ikke foto som kan gjengi