torsdag 2. september 2021

Tur til Sunnmøre, del 3, 2021

Det var lørdag og like flott vær. Jeg gikk ut på verandaen på gjestehuset og så bort på sauer som beitet i ro og mak. Etter frokost var først et besøk i Ulsteinvik. Derfra området kommer løpestjernen Karsten Warholm. Da vi  kom dit, ble bilen parkert og vi gikk oss en runde. Den staselige statuen i sentrum, tok jeg bilde av, og av bodene der politikerne stod og ville kapre velgere. Jeg sa som sant var at jeg hadde allerede stemt. Da var alt klart, og vi kjørte tilbake, men først om gravplassen der vi plantet blomster vi hadde med, så tilbake til gjestehuset.

Saueflokken

Statuen i Ulsteinvik

Valgboder
Så tilbake til gjestehuset

Nå skulle vi besøke slekt i Ytre Herøy. Vi kjørte over Herøybrua, og da tok jeg bilde i retning Ulsteinvikområdet. Før Fosnavåg, svinget vi av og kjørte mot leiligheten til svigerinnen Arnhild. Her har hun en stor leilighet med fin utsikt. Vi så først på utsikten, så ble det servert lasagne, salat og to sorter brød. Det smakte meget godt.

På vei over Herøybrua

Utsikt fra leiligheten.

Arnhild G, slank som ei lilje

Bordet stod klart dekket

Litt senere kom noen av Arnhilds familie også, barn, barnebarn og oldebarn. Så vi fikk hilse på dem også. Nå ble kaffebordet dekket med gode kaker, og praten gikk om nyheter på familiefronten. Svært hyggelig å få hilst på flere fra denne siden av familien.

Arnhild i midten  med barnebarn og oldebarn

Arnhilds oldebarn ved
kaffebordet. Se gode kakene.

Etter dette besøket kjørte vi tilbake mot Indre Herøy, og da tok jeg bilde fra Herøybrua fra andre siden, og da ble utsikten utover mot skipsleia som fører mot storhavet.

Utsikt fra andre siden

Men vi hadde mer program mot kvelden, og vi gjorde oss klar. Nå skulle også Idar og Ranveig ta del. Vi ble hentet med bil, og etter hvert kom også Rune og Iza. Vi kjørte til Thon hotell i Fosnavåg. Der kom også Svein G. og fruen med i festopplegget. Nå ble det et glass vin på hotellterrassen mens vi ventet på båten som skulle til Skotholmen. Der skulle vi spise middag. Været var fint, men det var litt kjølig.

Strålende utsikt fra
hotellterrassen

Festlyden

Mens vi satt der, kom en av Herøys største og fineste fiskebåter sigende sakte forbi hotellet, den skulle ut på storhavet og fiske. Da gikk vi bort til kanten og så på den flotte båten

Stor, flott båt

Da båten kom, gikk vi ned til kaia, og om bord i båten og tok plass. Etter 15 minutter på blikkstille sjø, var vi framme på Skotholmen og gikk på land. Der lå stedet vi skulle spise middag, og bordet stod klart, men vi skulle først se oss om på den tidligere fiskebua, samt se gamle bilder og høre om historien.

Blikkstille sjø
Vi er framme

Svein, en av eierne, viste oss rundt og fortalte om Skotholmen. På 1600-tallet var holmen en husmannsplass. I 1770 var den nevnt som handelssted. Utover 1800- tallet ble handelen der styrt av Rønnebergfamilien fra Ålesund. I 1847 bygde de sjøbua der som restaurant Kami Skotholmen er i dag.
Røykeriet kom rundt 1920. I 1937 ble holmen kjøpt av tre brødre fra Remøy. Her drev de sildesalting. Under Andre verdenskrig ble det gjemt våpen her. Så seint som på 1950-tallet var det et yrende liv her med sildemottak

Gamle bilder fra
før i tiden

Historien om gamle dager

Svein fortalte

I 2009 ble holmen kjøpt av en liten gruppe idealister som så hva en sånn liten perle ute i havet kunne brukes til, samt bevare historien. Nå ble vi som nevnt vist rundt av en av eierne. Før vi gikk til bords, gikk vi ut og så på solnedgangen som var spektakulær her ute ved havet.

Noen satt alt ved bordet
Fra bordet
Nå var alle plassert

Så startet serveringen. Først kom en bonusrett med flere små delikatesser vi kunne forsyne oss fra, jeg kan nevne tørket sild. Etter det kom rett etter rett, lekkert dandert, og en kelner orienterte for hver rett som ble servert. Jeg kan nevne kamskjell og reker, krabbesuppe, lunge med kantarell, så breiflabb. Siste rett var dessert som var sjokolademousse med bringebær, ananas som hadde ligget i Kaptein Morgan rom, pluss pyntet med stikkelsbær og blåbær. Vin hadde vi bestilt etter eget ønske.

Først bonusmat

Kamskjell og reker

Krabbesuppe
Lunge med kantarell
Så breiflabb

På slutten av måltidet i en pause mellom rettene gikk vi ut for å se på det fine lyset i havgapet. Her så vi også på et historiske bygg som er i ferd med å settes opp. Så tilbake til bordet og avslutte måltidet. Da alt var over, tok vi båten tilbake til Thon hotell. Der stod en liten buss klar, vi tok plass og kjørt hjem. Folk gikk av etter som en bodde. Til slutt gikk Idar og Ranveig, pluss vi i gjestehuset av etter en flott tur til Skotholmen. Vi var utrulig heldige med været, det var viktig når vi skulle ut på sjøen. Et vellykket besøk på Restaurant Kami på Skotholmen utenfor Fosnavåg.