mandag 27. september 2021

Tur med Polarlys, del 4, september 2021

Det var blitt tirsdag 14. september, og etter frokost gikk jeg opp i 7.etasje for å se siste del av seilingen mot Bodø som vi kurset mot nå. Vi var i Tjongsfjorden i Nordland, og morgensola var på vei fram fra skyene. Her i området kom vi forbi Rødøyløva. Det er et fjell i Rødøy kommune her i Nordland. Fjellet er 443 m høgt, og har form som en liggende løve. Det er et kjent landemerke på Helgelandskysten.

Morgensola

Fjellet Rødøyløva

Nå møtte vi hurtigruteskipet Kong Harald, den var på vei sørover. Da ble det tre støt i fløyta, først den ene båten, så fra den andre. Nå gikk Polarlys inn til Ørnes, et tettsted i området. Kun ca. 10 minutters stopp. Jeg tok et par bilder av stedet, men fra båten. Ørnes lå i flott natur, og stedet hadde en fin små båthavn.

Kong Harald

Flott landskap

Vi går inn til Ørnes

Småbåthavna

Etter lunsj kom vi til Bodø. Nå skulle vår gruppe på land, for den som ville kunne bli med guiden vår fra Vitus. Bodø er den største byen i Nordland og har over 42 000 innbyggere. Vi møttes på kaia, og været var fint. Det første jeg så var et veggmaleri på et hus nede ved kaia.

Veggmaleri

Lenger oppe så vi i det firkantede, høge tårnet ved det gamle Rådhuset. Videre så vi tårnet ved Domkirken, kirken var stengt, men guiden stod på plassen utenfor og fortalte om byen. Bodø er en by og kommune i Salten kommune i Nordland.

Ser i gamle Rådhuset med
firkantet tårn

Tårnet ved Domkirken
Utenfor Domkirken

Nå gikk vi videre til Glasshuset. Det var rett og slett en handlegate overbygget av glass. Her er fint å gå særlig om høst og vinter. Nå så vi også et minnesmerke over Shirley Bottolfsen, hun hadde her fått en plass oppkalt etter seg. Hun var irsk, men gift med en nordlending. Shirley hadde gjort en stor innsats for Bodø, og var godt kjent i bybildet med sin fargerike framtoning.

Fra Glasshuset

Minnesmerket

Videre gikk vi mot havna, her lå flere båter, men vi skulle besøke Laksesenteret som lå her. Vi fikk komme inn, og en ung dame fortalte om oppdrett av laks. Først i små merder, så i større etter som fisken vokste. Vi så flere av dem utstilt. Vi fikk også se gjenbruk, det var forskjellig laget av gamle ting, for eksempel av gamle garn. Det var et interessant besøk.

Gikk mot havna

På laksesenteret, taket inne
så slik ut

Utstilling, en stor merde
ca. midt på bildet

Gjenbruk, en grønn benk
laget av gamle fiskegarn

Etter dette besøket gikk vi tilbake mot båten. Da så vi igjen et stort veggmaleri. Solen skinte fortsatt mens vi gikk tilbake til hurtigruta. Vi gikk om bord, og klokken 15.30 gikk Polarlys fra Bodø. Jeg syntes båten var svært nær land da den skulle snu seg i posisjon for å gå ut fra kaia, men kapteinen kunne sine ting.

Veggmaleri

På vei om bord

Vi nærmer oss hurtigrutekaia

Jeg syntes det så trangt ut

Vi seiler fra Bodø

Etter hvert passerte vi Landegode, det er en fyr som ligger på holmen Eggeløysa, like nord for øya Landegode. Vi gikk Vestfjorden i retning Stamsund. Vestfjorden ligger mellom Lofoten og Salten i Nordland. Det er egentlig et havområde.

Fyret Landegode

Vi var i et storslagent landskap, innrammet med fjell. Lofotveggen er navnet på en 160 km lang rekke med fjell på øyene i Lofoten. De kan være opptil 800 meter høge. Nå kom vi til Stamsund, der lå båten en liten stund. Så videre i nydelig kveldslys, før middagen.

Kveldslys

Et par damer ved middagen

Senere kom vi til Svolvær, før hurtigruta gikk videre da klokken nærmet seg 22. 30. En spennende dag nærmet seg slutten. Jeg satt i 7. etasje og så avgangen fra Svolvær.