torsdag 10. august 2023

På busstur i Tyrkia, del 1

Vi reiste med fly fra Trondheim til Antatalya i Tyrkia, der sjekket vi inn på hotellet vi skulle bo. Det var bare noen få som var kommet, resten skulle komme om kvelden. Så rundturen i Tyrkia skulle starte neste morgen. Vi gikk en tur i nærheten av hotellet, og hadde god utsikt fra hotell-balkongen.

Utsikten fra hotell-balkongen

På Kafé

Klipp fra Antalya

Neste morgen var alle kommet, og vi spiste frokost på hotellet. Turen i Tyrkia skulle starte med en  bytur i Antalya, etter en runde med bussen, besøkte vi det arkeologiske museet. Museet hadde mange ting fra den antikke nabobyen Perge, blant annet flere staselige statuer. Så startet kjøreturen i Tyrkia.

Statuen av Zevs

Klar å dra fra museet

Vi kjørte opp i Taurusfjella over høysletter, fjellpass og daler, men jeg så også busker med bær og blomster. Det ble en kaffepause før vi kjørte videre, og da vi kom til den store salt-sjøen, ble det stopp, sjøen het Salda Gõlû. Vi spiste lunsj på et sted rett ved, etter lunsj gikk vi ned til sjøen og så på den.

Busker med farger

Den store saltsjøen

Videre kom vi Denizli,  det er en av Tyrkias 81 provinser. Der i området så vi også et svert gammelt utendørs teater, Der gikk vi en runde og satte oss oppe i radene.

Oppe i en av teaterradene

Neste besøk var ved Pamukkale.som betyr Bomulls-festningen. Det var fantastisk å se. Det er terrasser dannet av karbonat-mineral som er avsett av rennende vann.

Utrolig å se, helt spesielt

Kalt Bomulls-festningen

Ved Pamukkale

Nå kjørte vi til hotellet vi skulle overnatte. Der ble det middag som ble en god buffé. Bilde under er tatt ved bassenget rett før vi gikk til middag.

Ved hotell-bassenget

Mandag 4. oktober spiste vi frokost på hotellet før vi sjekket ut.  Turen fortsatte, og vi kjørte forbi store bomullsmarker. Nå ble det stopp i Sultankoy, der fikk vi se hvordan kvinner vov fine bilder og tepper.

Kvinner vever

Her farges tråden

Etter å ha sett dette, gikk vi ut i hagen, og der ble det servert lunsj. Vi satt ved et langbord ved store grønne tre. Der fikk vi servert en meget god lunsj med tre retter.

Fra lunsjen

Vi kjørte videre fra Sultankøy, og kjørte et langt stykke før vi stoppet på en høyde utenfor Efesos. Her sies det at Maria, Jesu mor, levde sine siste år. Vi var inn i huset. Der var tillaget som et kapell. Jeg tente to lys, jeg husker ikke for hvem, men kanskje ett var for Maria, og ett for meg. Eller for Maia og hennes berømte sønn.

Utenfor inngangen

Inne i kapellet

Nå gikk turen videre til den kjente byen Efesos. Både Johannes og Paulus grunnla sine menigheter her. Efesos ble grunnlagt alt på 1100-tallet før Kr. Vi så gaten som gikk til biblioteket og til de offentlige toalettene. Gaten var omkranset med flere statuer. Efesos var en av antikkens største byer. Her lå også et av antikkens underverk, det fantastiske Artemis-tempelet.

Fra hovedgaten

Fantastiske statuer

Gate i Efesos

Et digert teater var det også i Efesos, Det enorme teateret hadde 25 000 sitteplasser. Vi gikk kun et lite stykke oppover i det digre anlegget.

Ved foten av teateret

Kjempe-teater

Etter dette besøket kjørte vi til Izmir,  det tidligere Smyrna, byen ligger rett ved havet. Det var en stor havneby med 3 millioner innbyggere. Men det var kveld og nesten mørkt da vi kom til byen. Der tok vi inn på Princess hotell. Etter en pause spiste vi middag.