torsdag 3. august 2023

Reise i Vietnam del 3

Neste morgen var torsdag 17. februar. Vi spiste frokost i hotell-hagen, et fint område. Vi forsynte oss fra en lekkert tillaget buffé. Vi satt i fine omgivelser.

Fin hage

Lekker buffé

Første besøk denne morgenen gikk til Den forbudte by. I år 938  ble Vietnam fri fra kinesisk herredømme. I 1802 ble landet samlet under keiser Gia Long. Keiseren bodde her i The Imperial Palace. Til middag var 50 kokker i sving, de serverte 50 retter på 50 forskjellige fat.

Fra Den forbudte by

I Den høye harmonis sal, tok keiseren imot kledd i gull-broderte klær og broderte tøfler. På krona hadde han ni draker. Kun  fire mandariner av høy rang, hadde sete her. Det var svært interessant å besøke Den forbudte by. Da vi gikk, passerte vi en svært flott port.

Fra den Høye Harmonis sal

Vi passerte en flott port

Nå dro vi for å se Vietnams mest berømte tempel Tien Mu Pagoda. Vi stod et stykke ifra og så på tempelet. Lenger oppe var et kloster-område

Tempelet

Kloster-område

Neste var tur på Parfyme-floden, og båten var spesiell, for den lignet på et hus, men artig var det.

Litt av en båt

Siste besøket i Hue, gikk til Keisergravene. Dette området ble anlagt av keiser Tu Duk som ble kronet i 1847. Han brukte å koble av her mens han levde. Der var også teater. Da keiseren døde, ble han gravlagt der. Keiser-gravene lå idyllisk til.

Området til Keiser-gravene

Tilbake på hotellet pakket vi og gjorde klar for avreise. Om kvelden hentet bussen oss og kjørte til fly- plassen. Før vi dro, måtte jeg beundre den fine hotell-resepsjonen. Så fly til Saigon, og der tok vi inn på Legend hotell.

Fra hotellet i Hue

Onsdag morgen 18. februar, spiste vi en god frokost på hotellet. Vår første utflukt gikk med buss ca. 1,5 times kjøretur ut fra Saigon. Vi skulle se Chu Che- tunnelene fra Vietnam-krigen. Først fikk vi orien-tering om det som skjedde her, så gikk vi inn i skogen. Der fikk vi de der de hadde gravd ut tuneller under jorden i forskjellige dybder. Det var umulig å se hvor de gikk ned eller kom opp. Jeg prøvde å gå i en tunell, men det var smalt og skummelt. Til slutt satt vi ved et bord i skogen og spiste det soldatene spiste under krigen, forskjellige røtter og te. En ung mann var omviser.

Bassengområdet ved Legend hotell

Umulig å se hvor de hadde ned- eller oppgangene

Jeg kommer opp fra en tunell

Måltid i skogen

Nå kjørte vi videre mot grensen til Kambodsja. Der skulle vi besøke sekten Cao Dai. Denne type reli-gion finnes bare i Sør-Vietnam. Sekten har fire messer pr. dag. Kl.06.00, 12.00, 18.00, og 24.00. Sang og musikk er viktig. De har som mål og strebe etter det gode. Sekten ble grunnlagt av en som vokste opp i Mekong-deltaet. De hadde mange tilhengere. Først så vi tempelet, så fikk den som ville gå inn,  men kun 20 minutter, da skulle vi videre.

Tempelet

Jeg gikk inn og opp til et galleri, der så en ned i tempel-salen. Innredningen var helt spesiell, jeg hadde aldri sett maken før. Så kom menigheten inn. Først kom noen i fargerike klær, jeg lurte på om det var prester eller andre ledere. Så kom menigheten, alle kledt i kvitt. Alle satt på gulvet. Hele tiden var det en spesiell måte de sang på til spesiell musikk. Jeg hadde aldri før sett maken til dette. Men tiden gikk fort, jeg måtte gå. Da så jeg musikantene stod ute i gangen, det gjorde også en gruppe kvinner i kvitt som ledet sangen. Jeg kikket inn i salen, og så da at taket var malt som en himmel med kvite skyer.

Innredningen

Noen med kledd i farger

Menigheten i kvitt

Nå kjørte vi tilbake til Saigon, og resten av ettermiddagen var privat.  Vi gikk en tur i byen, men gikk tilbake til hotellet, og slappet av der. Vi tok en tidlig kveld.