mandag 14. august 2023

Rundreise i Australia del 2

Tirsdag 11. oktober, etter frokost kjørte vi ut fra Sydney.  Det var tidlig vår i Australia. Vi hadde stopp i en liten by, og i området så vi utstilt en statue av en Merino-sau, det viser til det det lever av i området. Vi passerte vidder med svære saueflokker.

Statue av Merinosau

Nå kjørte vi til Canberra som er hovedstad i Australia. Det var en fin by, der er lave hus, nesten ingen høg-hus- Vi besøkte Statshuset. Og vi så den fine sjøen Lake Burley Griffin.

Med sjøen i bakgrunnen

Idyllisk ved vannet

Strøket ved Stats-huset

Vi besøkte også Krigs-museet. Etter det besøket sjekket vi inn på hotellet. Ut på ettermiddagen besøkte vi en saue-farm, farmeren hadde 300 sauer. Vi fikk se hvordan hundene hadde kontroll på sauene, og han tok oss med dit de brukte å klippe sauene, og han startet å klippe en, det gikk fort. Senere spiste vi grillmat til middag på farmen, vi spiste  inne i en sal beregnet til det. Så kjørte vi tilbake til hotellet.

Krigs-museet

Hotellet

Hundene samlet sauer

Farmeren klipper en sau

Til slutt grillmat

Neste morgen etter frokost, fortsatte vi med bussen, og passerte flere fine småbyer. Vi stoppet i en for kaffe-pause. Byen het Gundagai.  Her var statue av en hund. Mens eieren jobbet i jungelen satt hunden og passet lunsj-boksen. Men en dag forsvant mannen i jungelen og fant ham aldri. Men hunden ville ikke forlate lunsj-boksen. Denne historien rørte folket, de samlet penge til en statue som hyllet de første pionerene.

I Gundagai

Vi kjørte videre forbi store skoger, oppover høydedrag med fin utsikt. Målet for dagen var Buchworth, en gammel gullgraverby. Etter å ha sjekket inn på hotellet, spaserte vi privat i den lille byen. Om kvelden spiste vi samlet middag på hotellet.

Overnattet i gammel gullgraverby

Spasertur i byen

Fredag 13. oktober kjørte vi videre. Første stopp var i den lille byen Glenrowan. Der står statue av en kriminell som ranet flere steder. Så ble han tatt og ført til Sydney, der ble hen hengt. Hans siste ord var: Sånn er livet. Han gikk alltid i en spesiell koetyme.

Her er fanteradden

Neste sted var byen Melbourne. Der besøkte vi først Royal Botanic Gardens. Der var svært fint, og på et vann svømte flotte, svarte svaner.

Melbourne

Fra parken

Svarte svaner

I Melbourne ble vi først kjørt på en rundtur i byen, en fin by. Nå tok vi avskjed med bussjåføren som skulle tilbake til Sydney, Nå sjekket vi inn på hotell Rydges Melbourne hotell. Resten av ettermiddagen var privat. Etter en pause på hotellet, i ruslet en tur ved Yarra River, spiste privat middag og tok en tilig kveld.

Ved elveområdet

Fredag 14. oktober var privat, alle kunne legge opp dagen som en ønsket. Vi spaserte først i elveom- rådet, så besøkte vi Nasjonalmuseet, vi hadde tenkt å se Sjøfartsmuseet også, men det var stengt. På Nasjonalmuseet var mye fin kunst å se. Så besøkte vi St. Paul-kirken.

Ved Sjøfartsmuseet

St. Paul-kirken

Så ruslet vi videre i byen etter en pause på hotellet Vi så et bygg som var spesielt, det rommet m.a.  kinosaler. Så litt shopping på Queen Victoria- Market. Vi spiste middag privat, og tok en tidlig kveld.

Pussig hus

Ved Queen Victoria Market

Lørdag 15. oktober skulle vi på utflukt etter frokost. Første stopp var ved Grants Reserve. Der så vi flere typer fugler, og vi fikk mate dem. Vi så kakaduer som satt rett oppi maten..

Fikk mate fugler

Kakaduer

Så dro vi til  Healsville Sanctuary, og her ble vi guidet rundt. Kenguruene lå og dornet i solen, og vi så også flere andre dyr, jeg kan nevne dingoer, de så uskyldige ut, men er farlige.

Kenguruen slapper av
Dingoene er skumle

Neste vi skulle besøke var Yarra Valley, et fint vin-område. Der skulle vi spise lunsj, og smake flere viner. Det var et grønt, flott område. Vingården vi besøkte var omgitt av vinmarker. Etter dette besøket kjørte vi tilbake til hotellet og vi gikk en liten spasertur i område, før vi tok kveld.