tirsdag 1. august 2023

Rundreise i Vietnam, del 1

Neste tur var rundreise i Vietnam. Vi startet fra Gardermoen med fly til Sverige 10. februar, så fly fra Arlanda til Bangkok, det tok ni timer. Der ventet vi kun en kort stund før vi tok plass i flyet til Hanoi. Flyturen dit tok kun 1 time og 45 min. Vi landet i Hanoi kl. 14.30 lokal tid. Vi ble kjørt til sentrum av hovedstaden, og der sjekket vi inn på Hilton Opera hotell.

Kort ventetid i Bangkok

Hilton Opera hotell til høyre

Om kvelden ble det velkomstmiddag, den spiste vi på en populær vietnamesisk restaurant. Der var også underholdning.

Også underholdning

Neste dag ble det omvisning i Vietnams hovedstad Hanoi. Vi så blant annet mausoleet til Ho Chi Minh, deres storting, og presidentpalasset.

Foran mausoleet til Ho Chi Minh

Presidentpalasset

Nå spaserte vi videre, da så vi hvor  Ho Chi Min bodde senere, de var  i et  hus som lå idyllisk til ved et vann. Videre gikk vi for å se Enpeler-pagoden. Den ble bygd av en mann som ønsket seg en sønn, men det lyktes ikke. Men til slutt skjedde underet, han fikk endelig en sønn. Da bygde han denne pagoden som takk.

Senere bodde Ho Chi Minh her

Enpelar-pagoden

Neste besøk var i Ho Chi Minh-museet. Det ble planlagt og bygd av russiske arkitekter. Et interessant museum. Skoleklasser var også på besøk da vi var der.

Utenfor museet

Inne statue av Ho Chi Minh

Så besøkte vi Litteratur-tempelet som var viet til Konfucius. Han var en kinesisk filosof og lærer som levde fra 551-494 før Kr. Han la stor vekt på sed, og kikk, og dyder som godvilje, samkjensle, balanse og harmoni.

Litteratur-tempelet fra 1076

Inne i tempelet, sikkert Konfucius

Etter dette besøket ble vi kjørt et lite stykke til en annen del av Hanoi, der skulle vi spise lunsj i et privat-hjem. Først spaserte vi et stykke gjennom ganske smalt strøk. Lunsj skulle vi spise hos en kalt for Generalen, det var fordi han hadde tatt del i to kriger.

Først gjennom en smal gate

Så inn en dør i muren og der var et fint hus og vi gikk inn og sette oss ved bord som var ferdig dekket. Nå fikk vi servert lunsj, flere småretter. Generalen var svært stolt av sine medaljer som hang innrammet på veggene. Så kom Generalen rundt og serverte lokal brennevin, men i små beger.

Lunsj

Generalen serverer

Etter dette besøket ble vi kjørt til hotellet, resten av ettermiddagen var fri. Vi spaserte i sentrum. Det   krydde av mopeder i Hanoi. Vi spaserte i gamlebyen og kom forbi en hunderestaurant. Det var ekkelt,
  men vanlig å spise hund, lokalguiden sa han hadde spist det.

Masse mopeder

Fra gamlebyen

Kvelden var privat, men guiden hadde anbefalt å dra og se en forestilling, og flere av oss dro dit. Vi satt oppe i benkeradene, for scenen var et vann. Der foregikk alt, det var figurer om bord i små båter. Det var helt spesielt å se. Det het Thang Long Water Puppet Theatre. Jeg kjøpte et kort fra stedet.

Her foregikk det

Neste dag var fredag 13. februar, og vi kjørte ut fra Hanoi. Det ble et stopp i Hai Phong, der besøkte vi et blomster-marked.  Der var en fantastisk blomsterprakt, masse flotte blomster.

På blomster-markedet

Mange fine ting i blomster

Etter å ha spist lunsj på stedet, kjørte vi videre og kom forbi mange rismarker. Det ble et stopp så vi fikk besøke en rismark og se folk jobbe på ris-markene.

Så folk jobbe på rismarkene

Vi passerte flere

Vi kjørte til Halong-bukta. der i området sjekket vi inn på Heritage hotell i Hong Gai. Før vi spiste middag, gikk vi en tur i området.

Hotellet sett fra stranda

Ser på bassengområdet, her spiste vi middag om kvelden. Det hadde vært en dag med mange opplevelser.