tirsdag 29. august 2023

På cruise i Middelhavet, del 1

Vi skulle gå om bord i cruise- båten i Roma 18. august, men vi bestemte oss for å reise til Roma dagen før, slik at vi var sikker på å nå avgangen, for mye kan skje så en kan bli forsinket, derfor overnattet vi i Roma. Vi kjørte til Gardermoen 17. august, det var et strålende morgengry. Jeg fortalte om regnbuen jeg hadde sett dagen før.

Regnbuen kvelden før

Nå strålende morgengry

Flotte farger

Så sjekket vi inn på et tidlig fly til Roma. Flyturen gikk greit, og vi landet i Roma kl.10.15. I Roma var også været flott med solskinn, men ganske varmt. Vi tok taxi til hotellet vi skulle bo. Det gikk en stund før alt var i orden, rommet mitt var helt greit. Hotellet lå ved Borghese-parken. Nå gikk vi til en uteser-vering og spiste lunsj.

Vi lander i Roma

Så lunsj

Så gikk vi til Piazza Navona og så på den, vi hadde alle vært der før, men slike steder er fint å rusle rundt og se på området og statuene.

Fra Piazza Colonna

Fra Piazza Navona

Fra samme område

Så innom hotellrommet før vi gikk ut. Det var flott kveldslys i området Luduvisi, vi fant en fin uterestaurant og spiste middag der. Men vi startet dagen tidlig, så vi tok en tidlig kveld.

Fra hotell-rommet

Fint kveldslys
Middag

Torsdag 18. august hadde vi formiddagen i Roma, og siden hotellet lå rett ved Borghese-parken, gikk vi dit. Der hadde også noen av oss vært før, men nå gikk vi i et område i parken vi ikke hadde vært. jeg syns det er en fin park.

Fra inngangen
Fra parken
Jeg tar en pause i parken

Men nå var det tid å gå tilbake og sjekke ut fra hotellet. Så kom taxien vi hadde bestilt, og kjørte oss til cruise-havnen. Der gikk vi om-bord i cruise-båten Celeebrety Beyond. Der fikk vi våre kort til våre lugarer oppe i 12. etasje. En romslig lugar med stort vindu vi kunne ha opp eller stange igjen. Så dro båten ut på havet.

Utsikt fra båten

Her nytes hav-utsikten

Så ble det tid for kveldens middag, så vi skiftet og gjorde oss klar for kvelden. Vi møtte i en av restaurantene og der stod staben klar for å oppfylle våre ønsker. Det ble en god middag. Jeg valgte laks med tilbehør til hovedrett.

Grei lugar

Jeg valgte laks

Vår gruppe ved middagen

Men kvelden var ikke over med dette, nå ble det å kikke på kveldens tilbud. Noen av oss valgte den digre baren, der slengte særlig en av dem i baren, flaskene bek ryggen og opp i luften og snurret rundt, så slo han i glasset. Der var full musikk og folk danset. Der satt vi en stund og så og hørte på alt livet, før vi tok kveld.

Den store baren
Her var full rulle

Neste dag var torsdag 18. august, men vi skulle ikke gå om bor på Cruiseskipet før ut på ettermiddagen så det ble tid å besøke Borghese-parken. Det er en fin park. Så var det tid å sjekke ut fra hotellet, og nå kom den store taxien som var bestilt for å kjøre oss til Cruisehavnen. Der lå det store Cruisebåten og vi sjekket om bord i Beyond, Vi fikk en romslig lugar meg stort vindu, jeg delte lugar en dame fra familien. Vinduet kunne vi ha opp eller ned  slik vi ville ha det. Badet var ganske romslig med dusj og det som trengtes.

Grei lugar

Utsikt fra båten

Fint å være om bord

Flott solnedgang

Så gjorde vi oss klar og hikk til middag. Jeg valgte salat til forrett og laks som hovedrett. Til dessert valgte jeg Brulé.

Hovedretten

Fra middagsbordet

Etter middagen gikk vi til den store baren. Der var mye folk og fullt liv. Kelnerne var noen morsomme karer som sjonglerte med flaskene før de serverte.