fredag 4. august 2023

Reise i Vietnam, del 4

Etter frokost neste dag i Saigon, dro vi for å besøke det tidligere presidentpalasset. Vi fikk omvisning der, og var også i kjelleren der de opererte fra under krigen i Vietnam i 1970-åra. Og her satt de og ventet da fienden kom med tanks til palasset og de måtte overgi seg.

Det tidligere presidentpalasset

Vi så på utsikt fra palasset

Så gikk turen til Krigs-museet. På plassen utenfor var utstilt fly, helikopter og bomber for eksempel. Inne hang bilder fra krigens gru, på veggene. Det gjorde inntrykk.

Ved Krigs-museet

Så besøkte vi en lakk-fabrikk, der var mye fint lakkarbeid til salgs. Jeg kjøpte et lite skrin. Etter det besøket hadde vi en stund privat før vi senere skulle på en båttur.

Kjøpte lite skrin

Privat rusletur i sentrum

Etter pause på hotellet, møtte vi til utflukt klokken 16.30. Først kjørte vi dit båten lå. så gikk vi om bord.  Vi så inn til breddene på hus, og på båter. Solen gikk ned under turen. Vi gikk på land i Bin Quoi, og der spiste vi middag. Etter middagen ble det vist et kultur-show. De viste hvordan bryllup ble feiret, og de som var brudepar kom rundt og bød på en bryllups-skål.  Det var artig og se. En interessant båttur.

Vi så inn til bredden

Solen gikk ned

Kveldens brudepar

En bryllups-skål

Neste dag var fredag 20. februar. Etter frokost, skulle vi på elvetur, men først kjørt til stedet vi skulle gå om bord i båten. På båten fikk vi smake kokosmelk, vi var på vei til en liten øy i Mekong-deltaet. Der så vi først en godte-butikk En kar rørte i en stor gryte, jeg tenkte det skulle bli karameller. Så ble det øst opp på et papir på bordet, så skar to damer det opp i biter, så pakket de en og en bit. En enkel fabrikk.

Vi fikk smake kokosmelk

Damene jobber på godte-fabrikken

Så gikk vi til en hage og så mye tropisk frukt. Så satte vi oss ved et bord og fikk smake på mange typer frukt. Mens vi spiste stod småpiker hver sin gang og sang til oss.

Underholdning

Vi smaker på frukter

Så ble det kano-tur. En ung dame stakes oss på en smal elv inn mellom palmer, det var litt av en opplevelse. Så ble det lunsj i My Tho. Vi fikk servert Elefantøre-fisk som var spesialitet her i Mekong-deltaet. Etter lunsjen gikk turen tilbake til fastlandet og hotellet.

På kanotur

Elefantøre-fisk

Denne kvelden var det avskjedsmiddag på hotell Rex. Vi satt oppe på en terrasse og spiste i den flotte kvelden. Det ble mye god mat.

Klar og dra til middag

Etter middagen stod vi og så bort til Imperial hotell. Det lå kun over gaten fra Rex. I baren på Imperial brukte journalistene å møtes under Vietnam-krigen. Vi to bestemte oss for å gå dit, og opp i 9. etasje der de hadde samlet seg og diskuterte krigens gang. Det var en nydelig kveld i Saigon

Fra avskjedsmiddagen

Vi skåler på siste kvelden, fra baren på Imperial

Neste dag lørdag 21. februar var avreise fra Vietnam. Det ble fly til Bangkok. Der tok vi inn på et dag-hotell nær flyplassen. Vi hadde flere timer på oss, og fulgte et svensk par i taxi inn til sentrum, for de hadde aldri vært i Bangkok før. Vi gikk en tur i sentrum, og vi så i templene inne på området, men vi hadde ikke tid til å gå dit. Vi så en flokk munker i bybildet. Vi satte oss på en ute-kafé nær elven så de fikk et lite inntrykk av den. Så taxi tilbake til dag-hotellet. Vi dro til flyplassen om kvelden. Så fly med kurs for Sverige, så til Gardermoen. Så siste strekket hjem. En flott tur i Vietnam var over.