fredag 11. august 2023

På busstur i Tyrkia, del 2

Tirsdag 5. oktober startet vi tidlig på turen videre. Det var faktisk mørkt da vi kjørte fra Izmir. Vi kjørte nordover langs kysten av Egeerhavet. Vi passerte flere bomullsmarker, og ved en av dem ble stopp, det var full aktivitet på marken.

Plukkere på bomullsmarken

Vi kjørte videre, men besøkte en onyx-fabrikk og butikken der. Videre kjørte vi til byen Bergama, men gjennom den og opp i høyden til den 300 meter høye Akropolis-høyden. Der lå oldtidens Pergamon. Her ble pergamentet først brukt som materiale til papir.. Her oppe så vi tempelruiner, og et kjent Zevs-alter. Her var også god utsikt ned til byen. Vi spiste lunsj i Bergama før vi kjørte videre.

Oppe på Akropolis-høyden, tempelruiner

Ved Zevs-alteret

Utsikt til byen Bergama

Nå kurset vi mot Troja, og passerte mange moskeer på veien dit. Så kom vi fram til utgravningene der Troja lå. Det er 7 til 9 byer som lå her ved Dardanellene. Det er vanskelig å vite hvilket Troja Homer skildrer i Iliaden.

Passerte flere moskeer

Framme ved Troja

Ved utgravningene

Det var her arkeologen Schlieman fant Helenas juveler på slutten av 1800-tallet. Helena rømte til Troja sammen med Paris, så derfor kom den trojanske krigen. En stor trehest ble brukt for å smugle inn soldater. Det sår en kopi på området.

Slik tror en at Troja så ut

Kopi av trehesten

,Fra Troja kjørte vi til Canakkale. Der sjekket vi inn på et familiedrevet hotell. Det lå ved Dardanellene  og fra terrassen hadde vi utsikt ned til sjøen.

Onsdag 6. oktober tok vi en liten ferge fra Asia-siden og over til Gallipoli-halvøya som ligg i Europa. Vi kurset mot Istanbul. På veien spiste vi lunsj i Tekirad.

På fergen

Så lunsj

Siste strekningen til Istanbul var med båt. Så ble vi kjørt til hotellet. På turen passerte vi en bru. Nå var vi framme i Istanbul, og ved hotellet som lå sentralt til.

Passerte en bru

Istanbul Tyrkias hovedstad

På hotellet spiste vi middag og
satt ved småbord

Neste dag regnet det kraftig i Istanbul. Men vi ble kjørt med buss til den nest største moskeen i  Istanbul, der var en fin innredning. Så besøkte vi Chora-museet. Etter lunsj besøkte vi Grand Bazaar, og der var masse forretninger og boder.

Moskeen

Inne var fine dekorasjoner

Chora-museet
Fra Grand Bazaar

Om kvelden ble det middag på en fin restaurant. Der ble det også underholdning med både folkedans og magedans. Publikum tok også del i tablåer. En artig kveld.

Først middag

Så folkedans

Publikum med i tablåer

Fredag 8. oktober var vår siste dag i Istanbul. Da besøkte vi Den blå moskeen fra 1600-tallet. En svært fin moské, og den eneste med 6 minareter. Etterpå var vi i det orientalske Topkapi-palasset, der var mye fint å se.

Den blå moskeen

Inne i Topaakapi-palasset

Inne fra palasset

Så avskjedsmiddag på hotellet. Klokken 12.00 om kvelden ble vi kjørt til flyplassen og vi reiste til Norge, og videre hjem. Vi hadde hatt en interessant kjøretur i Tyrkia.