onsdag 16. august 2023

Rundreise i Australia del 3

Lørdag 16 oktober spiste vi en tidlig frokost, så sjekket vi ut fra hotellet i Melbourn, og dro til flyplassen. Turen gikk ti Cairns. Der ble vi kjørt til hotellet. der hadde vi god utsikt fra balkongen ved rommet. Cairns var en fin, liten by som lå ut mot Stillehavet nordøst i Australia. Resten av dagen var privat, og vi gikk tur  innover mot byen, både på formiddag sjøen var et yrende fugleliv, og om kvelden da solen gikk ned inne ved byen med palmer og rosa skjær.

Fin utsikt fra rommet

Yrende fugleliv

Rett ved byen ved solnedgang

Neste morgen skulle vi på båttur og vi gikk samlet til havnen, der lå båten som skulle ta oss ut til Great Barrier Reef. Da vi kom dit, la båten stilt, og folk fikk bade. Jeg bivånet baderne fra båten, jeg hadde litt vondt i en skulder, og holdt meg i ro, men tenkte også litt på haiene, sjøl om det var et stengsel mot dem. Det ble en fin dag på det kjente Revet, men vi gikk et stykke til, og la stilt. Der fulgte vi som ikke babet, en båt med glas-bunn, så vi så ned på det fine fiskene. Vi spiste lunsj på båten. På vei tilbake mot land, fikk vi servert et glass vin.

Ute ved revet

Noen av oss fulgte en båt med glass-bunn

På vei tilbake mot Cairns

Neste dag som var tirsdag 18. oktober, dro vi etter frokost på tur, først til Tjapukai Theatre abouginerne sin historie. Vi fikk også se kunst. Så litt videre til et utendørs teater, på em scene der fikk vi se spill, sang og dans

På utflukt

En som spilte

Så dro vi til et sted vi  kunne prøve å kaste boumerang, og det slik at den snudde og kom tilbake. Først viste en innfødt oss kunsten. Så prøvde jeg, tok sats og kastet, den for av sted, men siden har ingen sett den.

Karen som kastet boumerang

Jeg kastet, den kom aldri tilbake

Så dro vi med taubane til toppen, det var flott å se ned på den grønne, fine skogen. Men det var også stopp så vi fikk gå ut og gå litt i skogen. Etter å ha ruslet der en stund, kunne en ta den lille jernbanen ned igjen. Den gjorde flere stopp, så vi kunne gå ut og se på utsikten. Dette var en spennende og interessant utflukt. Om kvelden gikk vi ut og spiste en samlet middag i Cairns.

Fin utsikt

Tok toget med igjen

Middag i Cairns

Onsdag 19 oktober skulle vi dra videre. Men først en god frokost på hotellet, og vi fikk tid til en liten rusletur ved sjøen.. Så sjekket vi ut fra hotellet, og ble kjørt til flyplassen. Nå gikk turen til Alice Springs.

Først en morgentur

I Alice Springs kjørte vi rett på et besøk  på basen til Alice Sprrings school of the Air.. Da hadde de 6 leger, og 6 flysykepleierer.. den ble åpnet i 1939. De dekker et område på 600 km fra Alice Springs. Det bodde 16 000 personer i området, derav 90 % av urbefolkningen. Vi besøkte museet, det var små fly de hadde i starten

Fra Alice Springs

Besøk på basen

Vi besøkte museet

Neste besøk var i Alice Springs School of the Air. Mange av barna bor svært langt fra nærmeste skole, og får slik undervisning. Denne skolen ble startet i 1951. Fire ganger i året samles barna og foreldre på skolen. Område disse bor i er like stort som Storbritannia. Når de møtes på skolen lager de ting sammen. Et svært interessant å få se og høre om denne skolen.

En lærerinne underviser

Først nå kjørte vi til hotellet og sjekket inn. Her ble det nå en liten pause. Denne kvelden skulle vi ut til et sted og spise middag hos aborginene. Da vi kom lil lokalet kom noen bittesmå kenguruer og ville se på oss.

Små kenguruer

Vi spiste middag inne i et lokale, vi forsynte oss fra buffé. Mens vi spiste fikk vi høre om deres kultur. Etter middagen tok vi med vinglassene våre ut og satte oss, for nå skulle de danse for oss ved bålet. Over oss var en fantastisk australsk himmel med utallige stjerner  Det ble en magisk kveld. Etterpå de hadde danset, kunne vi komme og hilse på dem, det ville jeg.

De danser

Jeg hilste på dem

Torsdag 20. oktober, rett etter frokost, kjørte vi fra Alice Springs. Vi kjørte gjennom ørkenen. Det ble stopp ved en kafé, der var også utstilling av aborigin-kunst. etter en stund fikk vi første glimtet av Uluru i det fjerne.

Aborigin-kunst

Uluru i det fjerne

Nå kjørte vi først Desert Gardens hotell som ligger rett ved  Uluru-Kata National Park. Nå ble det et par timers pause, før vi skulle sa solnedgangen over Uluru. men først så vi fjellene The Olgas.

Fra The Olgas

Så kom solnedganden og det var en opplevelse og se klippen ble mer og mer rød. Guidene serverte hvitvin, og det ble en svært fint syn å se fargespillet  Ayers Rock i solnedgang.

Fantastisk å se solnedganden

Utrolig flott å se

Fredag 21. oktober sjekket vi ut fra hotellet, men kjørte til det fantastiske område en gang til, så ble vi kjørt til flyplassen ved Ayers Rock. Nå gikk turen til siste sted vi skulle besøke på reisen.

Siste blikk

Siste stopp på turen var i byen Perth, nå satte vi klokken 1,5 time tilbake. Perth var en grønn, fin by. Først ble vi kjørt til en høyde over byen, så en rundtur i byen.

Fra Perth
Fint i byen

Lørdag 22. oktober var det utflukt til Hanebyen i byen , Dit måtte vi ta båt. Det var fint å se langs åsene ved Swan River, der bodde de nyrike. Området ved havnen syntes jeg var et fint sted med lave hus.

Fra Freemantle

Tilbake i Perth tok vi en pause på hotellet, så gikk vi tur i byen. Jeg syntes Perth var en utrolig fin by, særlig nede ved sjø-promenaden var flott.

Mye flotte blomster

Og idyllisk ved sjø-promenaden

Neste morgen reiste vi fra Perth og Australia, men mellomlandet i Singapore, der sjekket vi inn på et hotell. Om kvelden ble det avskjedsmiddag.

Fra middagen

Mandag 24. oktober ble det først en god frokost på hotellet, så en rundtur i byen. Først besøkte vi den fine orkidé-hagen, så videre i byen.. Vi så også statuen av mannen som grunnla Singapore. Så var det tid for lunsj på en restaurant i havneområdet. Denne  restauranten roterte sakte mens vi spiste. Vi hadde fin utsikt til havne-området. Etter lunsjen  gikk vi en privat runde, men så litt før kl. 20.00 ble vi kjørt til flyplassen. Flyet til London tok av kl. 23.00. Fra London fly til Oslo, så siste biten hjem. Det var en spennende reise i Australia.

Først i orkidé-hagen

Vi så statuen av  Raffles

Fra Lunsjen i Singapore

Utsikten fra restauranten til havna

Nå blir det stille på bloggen i over en uke. Grunnen er jeg skal ut på tur. Jeg skal fortelle om den når jeg kommer tilbake.