søndag 13. august 2023

Rundreise i Australia, del 1

Vi reiste fra Oslo  med fly il London. Videre  derfra med fly til Bangkok, det tok 11 timer. Nå skulle vi ta en dag i Bangkok og slappe av før vi reiste videre. Vi tok inn på hotell, og spiste velkomstmiddag i 5. etasje. Vi satt sammen med vår mannlige, svenske guide og lokal-guiden her i Bangkok. Vi spiste thaimat. Men det ble ingen sen kveld.

Middag i Bangkok

Neste morgen så jeg ut på utsikten fra rommet vårt på hotellet, vi bodde sentralt. Etter frokost ble det tur på kanalen, der så vi inn på breddene til fine tempel, andre steder til hytter der folk bodde, Vi besøkte også et blomster-marked, og en smykkefabrikk.

Fine templer

Vi så også der folk bodde
På blomster-markedet.

Så spiste vi lunsj før vi sjekket ut fra hotellet, og ble kjørt til flyplassen. Klokken 17,45 lokal tid, lettet flyet. Vi fikk god servering om bord. Flyet landet i Sydney kl. 05.00 lokal tid. Da alt var klart satte vi oss i bussen, vi skulle kjøre en tur i byen, det var for tidlig å sjekke inn på hotellet. Blant annet stod vi et sted og så bort til det berømte Operabygget, og den kjente broen.

Ved en berømt utsikt

Så videre til Bondi Beach, der surferne holder til. Jeg gikk ned til vannkanten for å kjenne på Tasman-havet. Da kom en svær bølge mot land, så jeg tre japanere løp i vill gallopp for å komme oss vekk, og det gikk heldigvis bra. Jeg ble våt, men det tørket fort i varm vind.

Fra Stranden

Nå kjørte vi til Operahuset, og vi var inn og så oss om. Et fantastisk bygg. Vi satt også på et galleri og så ned på en pianist som satt satt og spilte. Det var en opplevelse. Salen hadde plass til 2700 personer.

På vei inn

Utsikr mot Bondi Beach

Fra et utsikts-sted mot byen

Operahuset ligger fint til

Etter rundturen sjekket vi inn  på Four Points Sheraton. Her la vi oss straks og sov i tre timer, for     tidsforskjellen var stor. Hotellet lå rett ved Darling Harbour, Der lå også Akvariet. Senere var dagen      privat, og vi besøkte Akvariet. Nede til høgre på bildet ser vi i taket på Akvariet. I Akvariet var vi inne som i en tunell med fisk på sidene og over oss. Skummelt når haiene svømte tett forbi. Vi spiste privat middag i området.

Fra Darling Harbour

Vi besøk i Akvariet

Neste dag var søndag 9. oktober. Etter en god frokost, ble det utflukt til Nasjonal-parken Blue Mountains. Der så vi de spesielle Tre søstrer. Det var litt kjølig vind oppe i høyden.

Kunstferdig fjellformasjon

Fin utsikt

Så kjørte vi videre, etter å ha sett et lite fossefall, kjørte vi til et hotell som lå oppe i fjellet, det var fra 1900.  Det var fin innredning fra tidlig 1900-tall. Vi spiste lunsj der, satt ved langbord, vi forsynte oss fra buffé.

Gammelt, flott hotell, fra inngangen

Fra lunsjbordet.

På tilbaketuren til hotellet stoppet vi på et område en del av Sommer-OL i 2000 hadde foregått her i Sydney som hadde OL det året. Det var mange år siden, men nå ruslet vi rundt og så på området. Resten av dagen var privat, vi slappet først av på hotellet, så spaserte vi en tur i området og vi spiste middag der.

Her foregikk OL-leker

Mandag 10 oktober var en fridag, alle gjorde det de ville. Etter en god frokost på hotellet, spaserte vi i havneområdet. Vi var også å så på Operabygget igjen, og vi spaserte i Darling Harbour Etter privat lunsj, besøkte vi Sjøfartsmuseet. Det var vår siste kveld i Sydney, og vi spiste middag i området.