onsdag 2. august 2023

Reise i Vietnam, del 2

Neste morgen så vi en rødmende sol stod opp over Halong-bukta. Vi sjekket ut fra hotellet, og ble kjørt til havna, vi skulle rett på båttur på Halong-bukta. Så fordelte vi oss på små båter som skulle ta oss med ut til en stor djunke. Men det ble litt av et styr og komme oss ut mellom alle båtene. Til slutt kom vi oss om bord, og turen startet  Det var også andre som dro av  sted på bukta.

Solen kom opp

En dame i full driv

Halongbukta er kjent for sine spesielle fjellformasjoner, det er klipper som ligner både på mennesker og dyr. Området er en nasjonalpark. Det var helt spesielt å se.

Her ser vi litt av djunken

Utrolige formasjoner

Fantastisk å se

Vi fikk også servert mat om bord, der satt vi og koset oss mens vi så alle de spesielle klippene, vi satt sammen med et svensk par.  Så la vi til land et sted for å gå om bord i småbåter, for vi skulle gå inn gjennom lave innganger til klipper, det var spennende.

Først et måltid

Så inn i grottene

Det var spennende

Dette var en opplevelse, ikke rart at denne Nasjonal- parken er regnet som et av det vakreste områdene i Vietnam, kanskje i hele Asia. I havna i Haiphong ventet bussen, så kjørte vi tilbake til Hanoi. Vi hadde et stopp på et handikapp-senter, der laget de forskjellige ting en kunne kjøpe. Tilbake i Hanoi tok vi inn på samme hotell, Hilton . Senere tok vi en privat tur i byen, før vi avsluttet kvelden på hotellet.

Hotellet

Gatebilde fra Hanoi

Neste dag var søndag 15. februar, og etter frokost sjekket vi ut fra hotellet. Vi ble kjørt til flyplassen i Hanoi. Vi tok fly til Danang, det tok ca en time. Fra flyplassen dro vi rett til et museum. Der var blant annet utstilt statuer fra 600-tallet, både fra hinduismen og Buddhismen.

En av statuene

Turen gikk videre til Sør-Kina-havet, til en lang sandstrand, China Beach. Der så vi fiskerne var på vei inn med fangst. Båtene så ut som nøtteskall, og de kom seg i land ved å ri på bølgene. Da de kom inn på stranden, løp andre til for å bære båten i land. Vi så også de små fiskene de hadde fanget. Her på stranden var det de første amerikanske soldatene kom i land under Vietnamkrigen.

Her kommer en av båtene

Fangsten blir undersøkt

Nå kjørte vi videre til den lille byen Hoi An. Der gikk vi først en tur i gamlebyen. Det sies at Hoi An er Vietnams eldste by, og at landets vugge var her. Det var svært idyllisk ved kanalen. Vi så også en svært gammel bru., samt et tempel. Så sjekket vi inn på Hoi An Hotel.

Fint ved kanalen
Ved den gamle brua
Et gammelt tempel
Fra hotellet

Om kvelden spiste vi samlet middag på en lokal vietnamesisk restaurant. Vi fikk servert mange småretter. Serveringsdamene sang for oss.

Serverings-damene

Mandag morgen sjekket vi ut fra hotellet Hoi An. Første stopp var ved et marmor-sliperi. Der laget de både må og store kunstverk. Så gikk vi opp alle trappene til Marmor-berget. På toppen var et buddhist- tempel.

Fra marmor-sliperiet

Ved tempelet

Fra Marmor-berget så vi bort til Metall-berget. Så spaserte vi et lite stykke  og ned til en grotte. Den besøkte vi. På vei ned fra Marmor-berget passerte vi en buddha-figur, den var hvit, sikkert laget av marmor.

Utsikt til Metall-berget

Vi besøker en grotte

Den hvite Buddhaen

Nå kjørte vi til Hue, en av Vietnams gamle keiserbyer. Der tok vi inn på Saigon Morin hotell som var fint, og lå ved Parfyme-floden. I resepsjonen hang fine silke-broderier. Ettermiddagen var privat, og vi tok to sykkel-taxier som syklet oss over brua og til byen. Det ble litt nifst da vi kom til trafikken, men artig.

Fint silke-broderi

Med sykkel-taxi i Hue

Middag spiste vi alle på hotellet. En nydelig middag med småretter. Alt var så lekkert tillaget og flott presentert på fatene.  Resten av kvelden var vi på hotellet.