onsdag 6. september 2023

Cruise i Middelhavet, del 10, siste del.

Søndag 27. august lå båten i Livorno i Italia, en by som startet som en liten fiskerlandsby med en naturlig havn på kysten av Tyrren-havet. Kriger ødela landsbyen flere ganger. Mye skjedde og byen har en broket historie. Byen vokste etter hvert til mer enn 30 000 innbyggere. Fra tidlig på 1600- tallet hadde byen by- status. I dag er Livorno fortsatt Toscanas viktigste havneby, og har nå om lag 330 000 innbyggere.  

Etter frokost gikk vi opp på dekk, nå så jeg en båt som lå ved kai og navnet stod på siden, Humanity SOS, og jeg tok bilde. En av de andre hadde sett denne båten komme inn til kai eskortert av politibåt foran og en militær båt bak. Nå så alt rolig ut, de to andre båtene var borte. Vi kom til at båten hadde hentet flyktninger fra en liten båt ute på havet. Men nå var alt stille. Vi gikk til frokost. 

Utsikt fa vår lugar


Nå lå båten til kai


Vi hadde alle av oss besøkt Piza, så denne dagen skulle vi se stedet båten lå, La Spezia. Etter frokost tok vi buss til sentrum.. Der gikk vi gjennom en stor borg, og kom til en fin, liten park. Der var grønt og med trær, der kunne en sitte på benker og slappe av. I parken så vi flere katter.

Kom til byen
Gikk mot borgen
Gikk gjennom der

Kom til parken

Utsikt fra parken
Flere katter

Tilbake mot sentrum

Jeg syntes det var et idyllisk sted med kanaler, vi ruslet langs dem og så også små fritidsbåter lå der. 

Kanaler også ved borgen
Fint å rusle her

Vi så også kirker og gikk innom en


Inne i en av dem

Vi ruslet videre

Det var fint å rusle langs kanalene


Vi gikk innom en forretning og handlet litt før vi tok bussen tilbake til båten. Først innom lugarene med handleposene, så rett til lunsj. 

Spiste lunsj, og med utsikt


Så dessert

Nå opp på dekk og så på utsikten, nå skulle båten gå til siste havnen på Cruiset. Vi satt oppe på dekk og så på utseilingen. Da så jeg at SOS båten lå klar for å gå ut igjen. Det var stor ferge-trafikk. 

Utsikt fra båten



Vi skulle gå fra La Spezia og på vei utover så vi stor fergetrafikk. Vi så flere ferger på vei inn til havnen. Det var fortsatt strålende vær.

En ferge 

En til

Men nå gikk vi til siste quisen på denne turen. Det var siste dagen på cruiset, neste dag skulle vi på land. Vi måtte pakke det som skulle i kofferten, så jeg skiftet til reise-klær. Jeg gjorde kofferten klar og satte den utenfor lugar-døren før vi gikk til middag, slik alle de andre gjorde.

Så til middag, jeg startet med salat

Så hovedrett
Is til dessert

Så avsluttet vi kvelden i den store baren

Siste kvelden om bord

Mandag 28. august lå båten ved kai i Civitavecchia, der skulle vi av, men det var ikke før ut på  ettermiddagen. Vi hadde betalt for å være på båten noen timer til, for flyet vårt skulle ikke gå før om kvelden, dermed slapp vi å sitte i timevis å vente på flyet i Roma. Vi spiste en god frokost, så tok vi heis ned der vi skulle få ordnet dette, og fikk våre bevis. Nå var alt klart. Vi ruslet rundt på båten og vi spiste lunsj.

Utsikt fra båten

Vi satt også en god stund et sted og leste, de fleste hadde med bok å lese i. Så gikk vi ned til en av stedene en kunne kjøpe kaffe og kaker. Da vi stod der, så vi at vår høye, flotte kaptein stod der, og jeg spurte om jeg kunne få ta et bilde av henne. Da vinket hun meg bort og sa vi kunne ta et sammen. Jeg var ikke sen om å stille meg klar, og en av de andre tok bildet. Tenk at jeg har bilde sammen med den vakre, berømte kapteinen.

Her satt vi og leste


Her er bildet

 Vi dro fra cruise-skipet  klokken 14.00. Da fulgte en fra mannskapet oss helt til utgangen, de skulle forsikre seg om at alle forlot skipet. På land gikk vi til bygget der bagasjen stod, og vi fant den med en gang. Så i taxi-kø, men det gikk fort. Nå var det begynt å blåse kraftig, og vi så mørke skyer på himmelen. Vi kjørte gjennom det italienske landskapet til flyplassen i Roma. 

Kjørte gjennom italiensk landskap


På flyplassen i Roma ble det en stund å vente. Men det ble verst for de som skulle til England. Det kom melding om at en alvorlig feil hadde oppstått, så fly kunne ikke lande i engelsk luftrom. Køen rett bortenfor oss skulle dit, nå så jeg folk der ble urolige og de fleste stod med mobilene sine. Men vi gikk om bord i vårt fly, og det tok av kl. 21. 50. Det ble en del turbulens i starten, men ellers gikk flyturen fint, og vi landet på Gardermoen ca. kl. 24. 00.

Vi lander på Gardermoen sent om kvelden


Men det var en flott kveld med måneskinn, Bilen ble hentet mens vi tok imot bagasjen og tok med ut i den fine kvelden. Snart kom sjåføren med bilen, vi tok plass og kjørte hjem. Jeg syntes det var et svært fint og interessant cruise, og hadde sett mye. Men alltid godt å komme hjem.

Flott kveld da vi kom hjem.  Bildet tatt ved flyplassen mens vi venter på bilen.





 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar