fredag 1. september 2023

Cruise i Middelhavet del 5

Det var tirsdag 22. august, og jeg våknet opp i Dubrovnik, vi var i Kroatia. Byen ligger ved kysten av Adriaterhavet, den ble grunnlagt i 867 under det bysantiske riket, og ble i de følgende århundrer en mektig byrepublikk, og en handelsby med en flåte med 300 fartøyer. Dubrovnik er regnet so den vakreste og best bevarte byer i middelhavsområdet. Under krigen i 1991 i det tidligere Jugoslavia, ble Dubrovnik kraftig bombet, men skadene ble senere utbedret.

Nå spiste vi frokost med utsikt til åsene som skrånet nedover mot sjøen. Det var tett med hus nede ved sjøkanten. I skråningen oppover dalsiden så jeg biler og busser som kjørte oppover veien som var der. Da vi var klar for landgang, tok vi heis ned der utgangen var, og stemplet med kortene våre og gikk på land. Der tok vi en stor taxi som hadde plass til alle fem og kjørte mot gamlebyen.

Utsikt mot land

Framme i gamlebyen gikk vi rundt og så på den utrolige fine byen. Jeg hadde vært her før, men denne gangen fikk jeg sett mye mer. Noen av gatene er smale, bratte og krokete, noen har trapper, men selveste hovedgaten er belagt med blankpolert marmor, og der er staselige bygg.

Vi er i gamlebyen i Dubrovnik

Fra hovedgaten

Fint bygg

Jeg er i Dubrovnik

Vi besøkte kirken vi kom til, og der var flott utsmykning. Vi spaserte videre og passerte fine bygg.

Inne i kirken

Fine bygg

Her gikk vi

Nå gikk vi litt opp i høyden, der var god utsikt. Gamlebyen er omgitt av en bymur med bastioner og 15 tårn, det største heter Minceta og er byens symbol. Bymuren er knapt 2 km lang, og den er 6 m tykk.

Utsikt fra høyden

Vi spaserte videre i byen og så på gammel historie, mye hadde hendt her gjennom tidene både av godt og vondt.

Mange fine motiv

Fra en gate

Sikkert en kirke, men var ikke inn

Vi kikket inn i en butikk
kun ender til salgs

Vi kom til en utsikt til borger og sjø. Senere satte vi oss på en uteservering og tok noe kaldt å drikke, i nærheten så vi masse duer..

Utsikt

Vi ser etter utekafé
Mange duer

Så gikk vi en liten runde til før vi gikk til taxi-holdeplassen. Svært mange fine foto-motiv i gamlebyen I Dubrovnik.

Så videre

Nå drar vi tilbake til båten

Da vi kom om bord gikk vi rett til lunsj. Som vanlig mye godt å velge av. Jeg avsluttet med herlige kaker. Etter lunsj gikk vi ut for å se på båten.

Først lunsj
Så avslutning på lunsjen

Så en runde på båten

Utsikt på dekk
Utsikt fra båten

Så var det tid og gå på quiz. Da kvelden kom var det tid å fikse seg til middagen. Der ble det som vanlig et godt måltid.

Fra middagsbordet

Etter middagen gikk vi opp på dekk for å se på avseilingen fra Dubrovnik. Det var en strålende kveld. Utseilingen startet ca. 22.30. Vi så lysene fra Dubrovnik, og passerte en opplyst bro. Utebaren var rett bortenfor, så en del folk satt der, men vi ville ha utsikt. Vi hadde en ypperlig plass, og hadde en flott kveld før vi ruslet mot lugarene.

Klar for utseilings-party
Vi hadde ypperlig utsikt

Skipet går fra Dubrovnik

Vi passerer en opplyst bro