onsdag 13. september 2023

Langferie på Tenerife, del 1

Jeg liker å fortelle om turer jeg har vært på før, og den siste av de gamle turene jeg skrev om var rund-turen i Australia. Den neste turen etter det, ble en lang-ferie på Tenerife. Vi var der nesten en måned. Først feiret vi jul og nyttår på Østlandet, så dro vi rett derfra til Tenerife. Der hadde vi bestilt rom med balkong, i nesten en måned, men kun frokost, for spise ville vi gjøre der det passet akkurat den dagen. Vi bodde sentralt i Los Americas, turen var ikke bare for å se øya, men for å få trimmet mens det var snø hjemme. Den 8. januar om kvelden var vi på plass på Troya hotell.

Neste dag etter en god frokost, startet første trimturen og vi gikk en lang tur på formiddag, men på ettermiddagen regnet det, så da ble det tid å lese, vi hadde sikret oss med lesestoff. Om kvelden var vi en tur i resepsjonen og sjekket utfluktene.

Første trimturen på Tenerife

Andre dagen var det flott vær, men det blåste litt. Nå gikk vi et langt stykke til høgre fra hotellet . Vi tok en lang lunsjpause. Vi studerte også småbåthavna.

Ti høgre fra hotellet

Småbåthavna

Onsdag 11. januar gikk vi til Los Christianos igjen, der er fin badestrand og en del folk var alt på plass.

Torsdag var overskyet vær, men 19 pluss og godt trim-vær. Først gikk vi på strand-promenaden i  Los Americas, og vi gikk flere turer

Pause i Los Americas

Fredag 13. januar var vi på utflukt. Bussen hentet oss og vi kjørte opp i fjellet . Første stopp var i den høyeste kommunen, men så videre gjennom pinje-skoger og videre opp til nasjonalparken El Teide. Her kom vi til et øde måne-landskap med størknet lava. Det har vært kraftige utbrudd fra vulkanen som har dannet landskapet. Her oppe er ofte snø, og det var kommet litt siste natt også. Området rundt vulkanen er avsvidd, og forvridde stein-formasjoner. Siste utbrudd var i 1898.

Måne-landskap

Avsvidd område

Forskjellige formasjoner

Etter å ha sett dette, kjørte vi ned fra fjellet igjen, men stoppet nede ved en bar som solgte kanarisk suppe. Den smakte godt. Så videre ned til bebyggelsen. Da vi kom tilbake og hadde slappa av litt, gikk vi helt til høgre enden av Los Americas.

Fra restauranten i dalsiden

Enden i Los Americas

Lørdagen startet vi trim-runden alt klokken 09.15, det var nydelig vær og stille, og vi gikk helt til enden av Los Christianos. Da kvelden kom, var det underholdning nede i baren på hotellet, vi gikk dit, og så på gruppen som underholdt.

Ved enden av Los Cristianos

Gruppen som underholdt

Tidlig søndag morgen tok jeg bilde fra balkongen. Etter en god frokost startet vi på trimturen, Vi la ruten til Den skandinaviske turist-kirken og gikk inn. Denne dagen var temaet Nåde, og vi satt og fulgte med. Jeg liker å høre på det folk har å si, det er interessant. Så ble det kaffe ute på terrassen. Det ble en fin tur. Vi gikk tur om ettermiddagen også.

Fin morgenstemning

Så kirkekaffe

Mandag 16. januar var litt vind, men ellers fint vær, på føre-middag gikk vi to timers tur,  Etter lunsj-pausen var vi også på spasertur, da tok vi pause på en utekafé. Neste dag var vi også  ute, da beundret vi et apotek vi syntes var flott. Den dagen så vi mye politi, og lurte på hva de så etter. Vi var helt til Los Christianos.

Nydelig ettermiddag

Apoteket

Onsdag 18. januar var vi på utflukt til La Gomera. Buss hentet oss og kjørte til havna i Los Christianos. Vi gikk om bord i fergen til Fred Olsen, og satt på dekk og så på utsikten

Utsikt til Teide

Vi nærmer oss La Gomera

Vi gikk på land, tok plass i bussen som kjørte oss opp i høyden. Der så vi blant annet en liten botanisk hage men fine blomster. Og vi så spaserte i verdens eldste laurbær-skog.

Oppe i høyden

Fine planter

Fra laurbær-skogen

Så kjørte vi nedover i landskapet og stoppet et sted og fikk servert lunsj. Da kom to karer som viste oss Silbo, plystre-språket som er blitt brukt på La Gomera. De hørte det fra dal til dal, det kunne høres på 4 km avstand. Det var interessant å høre på.

De plystrer

Det var fin utsikt her oppe. I dalene var dyrket i terrasser. Nå kjørte vi ned til hovedbyen San Sebastian. I byen hadde vi privat tid. Her så vi i gater i dalsiden. Vi gikk inn i et lite museum som handlet om Columbus, vi så en av skutene han brukte på sine ferder.

Fin utsikt

Fra San Sebastian

Fra museet

På La Gomera

Så dro vi med fergen tilbake til Tenerife, og ble kjørt med buss tilbake til hotellet. Det var svært interessant å besøke La Gomera. Resten av dagen slappet vi av.