mandag 4. september 2023

Cruise i Middelhavet del 8

 Fredag 25. august lå båten ved kai i Messina på Sicilia, da jeg våknet.  Vi spiste frokost, så gjorde vi oss klar for landgang. Vi gikk på land og gikk et stykke, da så vi et lite gult tog, der var ledige  plasser og vi satte oss. Snart var toget fullt og vi for tøffende rundt i byen.

Fra det gule toget


Messina er den tredje største byen på Sicilia, og ligger nordøst på øya. Der er ferger som går til det italienske fastlandet.  Nå passerte vi først fine blomster, kirker og andre store bygg. En fin by.

Først blomster
Se oppe på toppen

Vi passerte kirker

Vi putret videre av sted og vi så en del av byen fra toget. Vi stoppet på to utsiktsplasser, på den første så vi ned til havnen. På den andre mer mot byen. Bildene ble litt disige,
 
Utsikt mot havet
Utsikt mot skipet vårt

Neste stopp, utsikt mot byen
Vi ser mot byen

Så putret toget videre, jeg syntes Messina var en fin by. Da turen var over, gikk vi av der vi kom på. Nå tok jeg bildet av paret på hver sin hvite hest. Det var et historisk par, men jeg noterte ikke, så den historien har fløyet med havvinden. Men først noen bilder til tatt fra toget.
  
Flere fine kirker

Og andre bygg
Også en del blomster

Vi så mye fra toget

Vi gikk av toget og nå tok jeg bilde av paret jeg nevnte. De satt på hver sine hester.


Her er paret
Vi gikk videre


Da så vi noe foregikk ved en kirke, og gikk dit. Folk stod samlet og så opp på klokketårnet. Da så vi det foregikk som et tablå med figurer som rørte på seg og vi hørte lyder og klokke-klemt. Det var helt spesielt å se. 

Fra klokketårnet


 Her foregikk det


Da det var over, gikk vi en liten runde inne i kirken. Det var et stort og meget fint utstyrt kirkerom.

Inne i kirken

Stort og fint kirkerom

Nå gikk vi tilbake til båten. Der ble det først lunsj, så gikk vi opp i restauranten med ypperlig utsikt. Der kom de rundt og spanderte blant annet jordbær. Så ble det musikk-quiz. Før avgang skiftet jeg til luftigere  klær.

Lunsj

Vi satt i restauranten med utsikt

Musikk-quiz


Det nærmet seg tiden båten skulle gå fra Messina som flere ganger har vært nesten fullstendig ødelagt av jordskjelv. Jordskjelvet i Messina i 1908, ble fulgt av en tsunami, mer en 75 000 av innbyggerne omkom. Nå var båten klar å dra, ca. klokken 18.00 la båten fra land.  

Utsikt fra båten

Vi drar fra Messina

 Vi seilte videre, det var nydelig vær på havet, solen skinte og jeg knipset bilder før vi gikk for å gjøre oss klare for kvelden. 

Flott vær

Tok bilde av solen før jeg gikk


Da tiden var inne og resten av gruppen var klare, gikk vi til middag, og tok plass ved bordet. Vår faste kelner kom med menyene, vi valgte det vi hadde mest lyst på. Nå tok jeg bilde av servitøren, hun vinket på en til, så det ble to bilder.

Vi er kommet til desserten.
jeg valgte min favoritt

Sjef-servitøren
Hun vinket på en til
Fortsettelse.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar