fredag 15. september 2023

Tenerife, del 2

Det var torsdag 19. januar og en ny dag på Playa de las Americas som ligger sør på Tenerife. Her er mange hotell, og flere kunstig anlagte strender. Restaurantene ligger på rekke og rad, butikker er det mange av. Det var en fin dag, Nå gikk vi til enden av Los Americas Det ble tur på ettermiddag også

Langt ute på Los Americas

Fredag var litt overskyet, men likevel 23 pluss og stille. Vi gikk tur både på formiddag og ettermiddag, men holdt oss i Los Americas. Om kvelden spiste vi middag på en italiensk restaurant.

Grå dag

Pause

Lørdag 21. januar gikk turen til Los Cristianos som er en tidligere fiskerlandsby. Der er en fin havn, og dert ligger både småbåter og yachter. Den store fergen vi ser på bildet, går til La Gomera, den vi fulgte dit. På hjemvei tok jeg bilde av Teide med snø på toppen

Fra havna

Bilde av Teide

På vei mot hotellet

Søndag 22. januar gikk vi ned til frokost, og der serverte de også champagne. Litt uvant. Denne søndagen spaserte vi helt til endes i Los Americas. Det var flott vær og varmt 27 pluss, men det blåste litt heldigvis. Det var varmeste dagen på turen. Etter lunsj gikk vi en tur for å se på bølgene.

På formiddagens tur

Vi så på bølgene

Mandag la vi ruten til Los Cristianos. Denne dagen så vi mest på alle de flotte blomstene, de pyntet opp på murer, i bed og ellers i området. Utrolig flott å se.

På murkanter

Bed

Mye blomster

Torsdag 24. januar ble vi med på utflukt til La Laguna som ligger nord på Tenerife. Mange regner denne byen som øyas viktigste kulturelle område. Bussen hentes oss kl. 08,10, og først i byen besøkte vi patioen i huset til han som røvet øyene. Etter det så vi restene av bispesetet som brant dagen før. Nå holdt de på med etterslukking. I La Laguna så vi mange gamle, fine hus. Særlig residensen til øyas militær-guvernør som ble bygd i 1624. I dag brukt til utstillinger.

Fra Patioen

Om lag slik så huset ut som brant

Mange gamle , fine hus

Huset fra 1624

En idyllisk by
Lunsj i vindistriktet

Tilbake på hotellet var ikke dagen over med dette. Om kvelden var vi nede i baren og så på flamenco-show. Tenerife har samme type folkedans som i Spania, mest kjent er flamenco. Gruppen var flinke. Det ble en begivenhetsrik dag på Tenerife. Site bildet ble litt mørkt, så jeg tok bilde av et flamenco-par på et kort jeg kjøpte der.

Dans på hotellet

Flamenco-par

La Laguna er Tenerifes nest største by, men nå skulle vi videre til Tacoronte som er Tenerifes vin-distrikt. Der fikk vi servert lunsj, og smake på vin. Veggene i rommet vi satt var dekte av tomme vinflasker. Nå fikk vi litt privat tid, så ble vi kjørt tilbake til hotellene.

La  Lagua er en malerisk by