tirsdag 5. september 2023

Cruise i Middelhavet, del 9

Det var blitt lørdag 26. august, og da jeg kikket ut om morgenen , lå vi i Napoli i Italia. Napoli er den største og viktigste byen i Sør- Italia, og har ca. 1 million innbyggere, og er Italias tredje største by. Området  ble bygd av av greske kolonister om lag 500 før Kr. og er en av Europas eldste byer. Da vi var klar, gikk vi til frokost. De tre andre i vår gruppe var alt dratt på tur til Pompeii, der hadde vi vært, men vi skulle på en bestilt tur i Napoli. Først frokost, så gikk vi en tur rundt på skipet og så mer av utsmykningen.

Vi lå i Napoli

Vi så på mer utsmykning

Fra kunstutstilling

Fint tillaget

Ute på dekk

Etter en god lunsj, gjorde vi oss klar for tur, sjekket ut fra båten og gikk ut på kaien, og videre til bussen og tok plass. Men der ble et lite drama guiden måtte løse. Et par seter helt framme i bussen var reser- vert av folk med dårlige bein, men de to damene som satt der nektet å flytte seg. Guiden sa at da ble det ingen utflukt. Til slutt ga de seg. Vi hørte en som sa: Bær dem ut. Til slutt flyttet de seg og utflukten kunne starte. Jeg så mange fine bygg.

Så mange fine bygg
Sjarmerende i Napoli

Og statuer

Iblant smale gater
Gammel borg

Staselige bygg

Nå kjørte bussen til et sted i byen og parkerte. Så gikk vi til en kafé rett bortenfor, der fikk vi velge den isen vi ønsket, så hadde vi en liten pause. Da gikk vi forsiktig over gaten og til en utkikks-plass. Der hadde vi god utsikt til sjøen, vårt cruiseskip, en liten badestrand og til selveste vulkanen Vesuv.

Strøket vi stoppet
Utsikt til Vesuv

Og til skipet, og badestranden

Nå kjørte vi videre og opp i høyden, og på toppen kjørte vi, da så vi ned på den siden av byen, der sa de at den kjente filmstjerner Sophia Loren kom fra, hun ble en berømt filmstjerne for mange år siden. Vi gikk ikke ut av bussen, men gjorde et par stopp, og tok bilder ut buss-vinduene. Men vi fikk et lite inntrykk, og jeg syntes Napoli var en diger by. Vi så også ne til et par øyer, på en av dem var en insti- tusjon der de prøvde å få gutter i 17-18-års alderen på rett kjøl.

Vi ser ned til øyer

Og til denne bysiden

Så kjørte vi videre ned åsen på andre siden og der bodde mange rike, for her var husene kjempedyre. Her stoppet vi så vi fikk gå ut og ta bilder.

Bilder mot byen

Utsikt til sjøen og Vesuv

Nå var utflukten i Napoli over, og vi kjørte tilbake til båten. De endre var kommet tilbake fra Pompeii, og nå møttes vi på dekk og hørte om deres utflukt, og fortalte om det vi hadde sett.

Avslapning på dekk

Cruiseskipet skulle gå fra Napoli 17,40, da satt vi klar for å se utseilingen fra byen. Jeg syntes det var skummelt at Vesuv lå så nær byen, men det er konstant folk som følger med på om vulkanen forandrer seg, og byen har klar evakueringsplan hvis noe skummelt er på gang.

Så dro vi fra Napoli
Litt nifst med Vesuv

Det var strålende vær som vi hadde vært velsignet med på hele cruiset, vi satt ute i den fine kvelden. Vi passerte Capri og seilte videre inn i solnedgangen.

Passerer Capri

Så solnedgang, men nå var det tid å bytte om til middag. Nå nærmet cruiset seg slutten, så det ble mer en avskjedsmiddag med god mat som vanlig.

Solnedgang'

Så middag, hoved-kelneren av
viner ved middagsbordet
Fra middagsbordet

Hoved-kelneren ved vårt bord hadde en søster som også jobbet i denne og andre serveringer på båten. En dag pratet vi med henne og trodde det var vår kelner, men sa det var søsteren. Jeg spurte om de var tvillinger, men det var de ikke. Nå vinket vår  sjef ved bordet på søsteren og bilde ble tatt. Senere gikk vi opp på dekk igjen, for kvelden var mild og fin.