onsdag 27. september 2023

Weekendtur til Frankrike, del 1

Tirsdag 21. september ble jeg hentet grytidlig om morgenen, en som skulle med satt i bilen, Jeg tok plass, så kjørte vi og hentet en til som skulle bli med. Så kjørte vi til Gardermoen flyplass. Der møtte vi en til fra familien som skulle bli med, samt to venner av familien som også skulle på turen. Vi var samlet 6 personer som skulle reise sammen. Vi sjekket inn og var klar. Da tiden var inne gikk vi til flyet og inntok våre plasser. Ca. klokken 06.00 lettet flyet fra Gardermoen med kurs for Paris. Jeg sovnet, men ble vekket av en som sa: Se ut. Det gjorde jeg, og det var en flott soloppgang.

Soloppgang

Flott å se

Turen gikk greit og da tiden var inne landet vi på Charles De Gaulles flyplass i Paris. Jeg fulgte med på og så innflygningen før vi landet.

Vi nærmer oss flyplassen

Rett før vi lander

Ved flyplassen skulle vi videre med tog, men der var stappfullt, så vi stilte oss taxi-kø. Mens vi stod der kom de to andre fra familien som skulle bli med, de kom med et annet fly som nettopp hadde landet. Nå kom en stor taxi og vi alle tok plass. Turen gikk nå til Reims, vi skulle til Champagne-distriktet. Turen tok 1,5 time. Vi gikk av ved hotellet vi skulle bo, det var for tidlig å sjekke inn, så vi fikk sette bagasjen på hotellet. Så gikk vi et sted og spiste lunsj. På vei dit tok jeg bilde av et fint monument.

Fint statue på toppen

Da vi hadde satt oss på lunsjstedet, ble det først start på feiringen. Grunnen for vår familietur var at en av damene i familien hadde et jubileum for et par år siden, da kom pandemien med korona, så alt måtte utsettes. Men nå skulle det feires, så før lunsjen ble det skåling med Champagne, det var jo der i distri-ktet vi var. Så ble det lunsj.

Første skål

Vi var nå i Reims en by nordøst i Frankrike. Byens historie strekker seg tilbake til romertiden. Kelterne  grunnla området der Reims ligger ca. 80 før Kr. Byen ble kristnet om lag i senromersk tid, da ble byen bispesete. Byen ble sterkt skadet i  Første verdenskrig, i Andre verdenskrig ble det også ødeleggelser.  Da vi hadde spist lunsj, gikk vi for å se Katedralen Notre Dame de Reims, her ble de franske konger kronet fra 1100- 1800. Katedralen ble bygd på 1200-tallet, med unntak av vestfronten. Katedralen regnes som den mest betydelige gotiske kirke i Frankrike. Begge tårn er 81 meter høye.

Først stod vi ute og så på Katedralen

Inne var vakre glassmalerier

Mer glassmalerier

Kirkeskipet er 138,75 m langt. Største høyden inne er 39 m. På sidene var flere små kapell der mange små lys brant. Dette er en av de mektigste og mest storslåtte kirker jeg har sett.

På sidene små kapell

Høyt under taket

En flott kirke

Nå gikk vi til hotellet og tok en liten pause før vi gikk ut og spiste middag. På turen tilbake tok jeg bilde av en liten rund fontene.

Rund fontene
Fint i Reims

Så var det tid for middag. Vi gikk til restauranten som var bestilt bord før vi reiste. Det ble en god middag og en livlig samtale rundt bordet.

Litt av middagen

Samlet rundt middagsbordet

Etter middagen gikk vi til hotellet. Der gikk jeg en tur oppå takterrassen der var fin ut sikt til den opplyste katedralen. Jeg tok en tidlig kveld, neste dag var nytt opplegg.