torsdag 28. september 2023

Langhelg i Frankrike, del 2

Etter å ha spist frokost, skulle vi på en utflukt som var bestilt før vi reiste, den gikk til vinområdene. Den nordligste i Champagne-distriktene er Montagne de Reims som vi skulle til. Guiden, en ung dame, hentet oss med en stor bil så vi alle fikk plass. Denne dagen var det grått vær og litt regn. Snart kjørte vi gjennom store områder med vinmarker.

Litt av min frokost

Kjørte langs vinmarker

Området her er vinmarker, vinkjellere, salgskontorer som er knyttet til produksjon og salg av champagne. Området kom inn på verdensarv-listen i 2015. Første stopp var i Hautvillers for å besøke kirken der den benediktiner-munken Don Pérignon er gravlagt. Det er denne munken som sies å ha oppdaget metoden til å lage musserende vin. Champagnen er oppkalt etter denne munken som levde fra 1638 til1715. Nå gikk vi inn i kirken.

På vei til kirken

Kirken
Inne i kirken

Alteret

Mye bilder på veggene

Minnestøtte av munken
Her lå han gravlagt, den andre
er ukjent
En fint kirkerom

Da vi kom ut, gikk jeg litt oppover for og se på området, så ruslet vi ned til en utkikks-plass der vi så utover vinmarkene. Så kjørte vi mot neste sted.

Her var vi

Fint med blomster

Utsikt over vinmarkene
Fint utkikks-sted

Vi kjørte til et sted det var vinsmaking, først så vi på området, men var raske for det regnet. Først ble det orientering, og ble vi med for å se vinkjelleren.

Det regner

Orientering

Fra kjelleren

Vi gikk til et rom og satte oss ved et bord. Først skulle vi gjette blant annet om forskjellige smaker av champagne. Så ble det lunsj ute, men i et slags telt, grunnet været.

Først en gjettelek
Fra andre siden av bordet

På vei mot teltet, utsikt
gjennom et vindu
Så ble det lunsj
Der ble flere godbiter

Nå gikk turen til neste vinsted. Da ble vi med til vinkjelleren og hørte om prosessen. Vi gikk gjennom ganger med rader av champagneflasker.

Så til neste sted

Først orientering

Så gjennom vinkjellere
Gjennom ganger
Hele gjengen

Så gikk vi til et rom der det ble smaking av champagne. Vanligvis er den lys grønn eller gul av farge, men rosa kan forekomme, da blir rødvin tilsatt når den er ferdig.  Etter denne smakingen av champagne, ble vi kjørt tilbake til Reims og hotellet. Det ble en interessant vintur, til tross for grått vær.

Guiden kommer med champagne

Vi smaker
Så kjørte vi tilbake

Tilbake på hotellet møttes vi etter en liten pause  oppe ved takterrassen. Der slappet vi av og så på utsikten,

Slapper av etter turen

Utsikt fra takterrassen

Det var tid for middag og vi gikk ut og til restauranten der vi hadde bestilt bord. Etter en god middag, gikk vi til et annet sted og avsluttet kvelden, så til hotellet.

De slapper av

Fra middagsbordet

Vi gikk til et annet sted og rundet av kvelden der. Så var det tid å rusle tilbake til hotellet. Jeg gikk rett til rommet og tok kveld. Rommet var ikke stort, men helt ok. Det hadde vært en dag full med inntrykk.