torsdag 23. november 2023

Reise i Bulgaria del 1

Nå fortsetter jeg med reisene jeg har vært på, nå var jeg kommet til rundreisen i Bulgaria. Vi dro med fly fra Gardermoen 3. september klokken20.45. Etter tre timer landet vi i Bulgaria. I Burgas ble vi kjørt til hotell Mirage. Da var det så sent at det var bare å ta kveld. Neste morgen spiste vi frokost på hotellet, og  nå skulle vi kjøre videre fra Burgas. Etter Burgas kjørte vi gjennom flatt landskap med gule vidder, ofte kornåkre. Senere ble det litt mer kupert. Jeg så en del frukttre iblant, men også skog. Nå kom vi til en by som het Sliven. Her var vi først innom et marked. Der var masse frukt og grønnsaker.

Stort utvalg

Nå kjørte vi til et sted og spiste lunsj. Vi spiste i hagen på National Palace, et fint bygg som var fra tidlig 1800-tall, men nå restaurert. Etter lunsj kjørte vi videre.

Lunsjs-topp ved dette huset

Nå var vi på vei til Rosenes dal, vi kjørte over de trakiske slettene, og gjorde da et stopp for å besøke en trakisk grav som var fra 300-til 200 før Kr. Det var litt skummelt. På bildet ser vi et par turister ved inn gangen.

Inngangen til graven

I Kazanlak var vi innom Rosemuseet. I hagen dyrket de vakre roser. På 1600-tallet tok en tyrkisk offiser med hobbyen sin hit, og han dyrket roser. Etter hvert ble blant annet Roseolje produsert. Her var også et lite museum.

Flotte roser

Nå fortsatte vi videre til den fine Shipka-kirken som lå litt oppover i en ås. Så kjørte vi til Plovdiv, der sjekket vi inn på hotell. Der gjorde vi oss klar til kveldens middag på hotellet.

Den staselige shipka-kirken

Klar til middag

Søndag 5. september spiste vi først frokost, så rett på utflukt. Vi skulle til sentrum av Plovdiv, vii skulle først se en utstilling på en plass i sentrum. Det var store, flotte flyfoto tatt på forskjellige steder i Bulgaria. Det var strålende sol og fint å rusle rundt og se.

Fra utstillingen

Nå gikk vi videre og så ruinene under gatenivå. Da de skulle bygge her, kom de tilfeldigvis over ruinene av tribune-anlegg og en plass for hesteveddeløp. Det strekker seg langt under byen, det stammer fra Romertiden. Men nå kunne de ikke grave mer.

Ruinene under byen

Nå spaserte vi et stykke oppover i høyden, og kom til restene av et romersk teater fra 1000-tallet. Jeg var forundret over at det var så pass intakt. Her har vært gladiatorkamper

Teateret

Vi gikk i gamlebyen sammen med guiden på de ujevne brosteinene. det var helt spesiell bygg, flere dekorerte hus. Så spiste vi lunsj på en uteservering, inngangen var den grønneste og frodigste jeg har sett.

Smalt i gamlebyen

Fine hus

I den grønne inngangen

Etter lunsj besøkte vi et museums-hus som før var et privathjem.

Nå kjørte vi videre i fjellnatur i Rodopi-og Pirinfjellene. Oppe på 1480 m over havet  tok vi en pause. Her oppe på Jundola-passet var boder der folk solgte forskjellig..

Stopp i høyden

Da vi kom til Bansko, sjekket vi inn på et hotell som minnet om et hotell i Alpestil. Et festlig hotell.

Fra hotellet

Middagen denne dagen skulle foregå ute i en skog. Etter et stykke med bussen, tok vi plass på en heste- vogn. Vi satt radet på sidene og dinglet med bena. Det gikk fint i starten, men så fikk sikkert hesten seg en støkk, for plutselig la den av gårde i full driv, og var nær veikanten. Heldigvis fikk føreren orden på situasjonen, siste biten gikk i fint tempo.

På hestekjerren

Da vi var framme, ruslet vi nedover en dal, der ble vi møtt av kvinner i nasjonaldrakter. De bød på nybakt brød, salt blandet med krydder, pluss vin fra et stort staup. De ble fulgt av spillemenn med trekkspill.

Her er kvinnene

Så gikk vi ned dit husene der det ble servert middag, og mens vi spiste sang de og underholdt. Da alt var over, ble vi kjørt i buss til hotellet.  Det var en morsom opplevelse,.