lørdag 11. november 2023

Tur til India, del 8

Det var blitt søndag 29. oktober, vi spiste en svært tidlig frokost. Nå gjaldt det og komme seg tidlig av sted, det var viktig å komme før alt folket samlet seg. Denne morgenen skulle vi se Taj Mahal. Kalt et av verdens syv underverk. Bussen kjørte oss dit vi stod og ventet på plass, til elbilene kom og hentet oss og kjørte oss inn på området. Der var alt masse folk, mest indere. Vi fulgte køen, og snart så vi det flotte bygget som tok 22 år å bygge. Stormogulen Shah Jahan bygde mausoleet over yndlingshustruen sin , hun døde da hun fikk sitt 14. barn. 

Tidlig frokost

Ut i trafikken

Folk er klar med varene

Taj Mahal like vakkert som før

Jeg hadde sett dette bygget før i 2005, da var min mann og jeg med på en rundtur, besøkte en del av samme steder, men bodde på helt andre hoteller. Nå reiste jeg også sammen med familie.

 2005

2023
Et flott bygg, aldri lei
av å se det

Noen ønsket å bli med på bilde


Utsikt

De to minaretene virker litt skjeve,
her er en av dem

Bygg på området


Da er besøket over, og vi går dit vi skal møtes ved småbilene. Apekattene har det artig og ser på oss.

Venter på biler
Apekatter

Nå ble vi kjørt til et sted og spise lunsj. Utenfor stod en kar og underholdt oss med musikk. Etter å ha spist lunsj, skulle vi besøke et sted de laget stein-arbeid. Det minnet om marmor, svært fine steiner. Vi fikk se når de jobbet, og fikk se resultatet. Så til utsalget, der var mye fint. Jeg kjøpte med en liten, men fin suvenir som står på skrivebordet mitt.

Først ble det lunsj


En kar spilte utenfor

Nå skulle vi videre til et sted de laget stein-arbeid, for meg så det ut som sagt ut som det var laget av marmor og pyntet med dyre steiner. Arbeidere viste hvordan prosessen var, Der var mye fint arbeid, Jeg kjøpte en suvenir som nå står på skrivebordet mitt.

Her jobber de
Ferdig arbeid
Store og små

Bussen kjørte oss til hotellet. Det var en mild, fin kveld.

Her prat rundt bordet
En flott kveld


Etter middag var det ikke lenge før vi tok kveld Er nettopp kommet fra middag. Her fra rommet mitt.



 

Fortsettelse.

Neste blogg kommer onsdag.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar