søndag 5. november 2023

Reise i India, del 3

Det var tirsdag 24. oktober, vi spiste frokost, så sjekket vi ut fra hotellet, og tok plass i bussen. Nå ble kursen satt mot Jaipur. Og nå ble det mye å se langs veien. For det første sjokkert det å se alle søppel-haugene langs veien, og der var ofte kuer som snusket i dem.

Vi dro fra hotellet

Men bra også

Passerer blide damer

Alt søppelet forskrekket meg

Nå skulle vi spise lunsj

Innen for døren stod disse
karen, de skulle opptre
Så ble det buffé

Vi kjørte videre, det var stor trafikk, så ble det stopp. En lastebil hadde veltet, og nå måtte vi vente til veien ble åpnet, og det tok sin tid. Så kunne vi fortsette. Endelig nærmet vi oss Jaipur.

Vi nærmer oss Jaipur

Mye elefanter

Jaipur er hovedstad i i staten Rajasthan sørøst for Delhi. I storbyområdet bor det ca. 3,5 millioner mennesker. Byen er kjent for sin skjønnhet og kalles Den rosa byen. Den egentlige byen er omgitt av en
seks meter høy mur med syv porter, og byen har brede regelmessige gater. Det mest berømte bygget er Vindenes Palass.

Stor trafikk

Nesten kork

I Jaipur dro vi rett av sted for å se City Palace. Det var et royalt palass. Maharajaen flyttet hit i  1727. Nå skulle vi se palasset som hadde porter og murer. Nå fikk vi også se hvordan det tok seg ut når maharajaen hadde besøk. Alle var kledd i hvitt, og hadde rød hodepynt som avsluttet med et rødt sjal som rakk nesten ned til gulvet, Noen satt ved bord og diskuterte, andre tok seg av hester og elefanter.

På vei inn

Vi nærmer oss

Det diskuteres

Møtet er over

Nå så vi oss om på området. Vi så den digre krukken maharajaen brukte da han var på tur, da hadde han med vann fra Ganges, han drakk kun det vannet.

Stor krukke
Inne på området
Fra bygningene

Besøket var over, og vi gikk til bussen. Nå kjørte vi til et marked, og der var utsikt til slottet som ligger i et vann i Jaipur. Det heter Jav Mahal. Her brukte maharajaens gjester å bo da de var på besøk. Nå var det begynt å skumre, så slottet var opplyst og tok seg fint ut, Men nå kjørte vi til hotellet vi skulle bo i to netter. Det het Lilipool. Jeg var fornøyd med rommet.

Slottet lå fint opplyst

Tok idyllisk ut
En ku var på markedet'

Og mange selgere

Så til hotellet, jeg var