lørdag 25. november 2023

Reise i Bulgaria, del 2

Lørdag 6. september og etter frokost sjekket vi ut fra hotellet og tok plass i bussen, vi skulle videre. Først tok jeg bilde fra vinduet på hotellrommet.

Her er utsikten

Nå kjørte vi gjennom et idyllisk område der det rant en elv, jeg så flere som var ved elven og fisket. Så tok vi av fra veien og kjørte mot Rila-klosteret. Det er et kloster med mange skatter.

Fra Rila-klosteret

Første munken i Bulgaria var Rino av Rila på 800-tallet. Han var egentlig gjeter. Senere dro han fra klosteret for å bo i en trestubbe, så i grotter inne i fjellene. Klosteret var større enn jeg trodde.

Klosteret var stort

Den skatten jeg likte best i museet på klosteret, var et kors utskåret i tre. Et kors som en munk hadde brukt flere år på å skjære ut.

Et utrolig arbeid

Ikonostasen i klosterkirken var flott. Utenfor kirken var dekorert på veggene med malerier. En flott klosterkirke.

Fint i kirken

Ved et av maleriene på ytterveggen

På 1300-tallet flyttet klosteret lenger ned i fjellet. I skogen rundt finnes både ulver og bjørn. Jeg så meg litt nervøst rundt da jeg hørte det.

Mye skog ved klosteret

Folk kunne komme til klosteret og bo der, hvis en ville filosofere, og tenke seg om. Klosteret hadde flere rom til det formålet. Da vi var der, bodde der fem munker og en abbed.

En kunne få bo på et rom der

Da besøket var over, spaserte vi et lite stykke opp en bakke fra klosteret, der lå en uteservering, og der spiste vi lunsj. Menyen var stekt ørret fra elven rett bortenfor, så dessert som var pannekake med sylte.
Nydelig mat.

Fra utekafeen med mye blomster

Så kjørte vi videre, og etter en stund ble det stopp. Nå var det høve til å kjøpe honning. Der var boder fylt med honning-glass. Jeg kjøpte, for jeg liker godt honning,

Her selges honning

Nå kjørte vi to timer til, da var vi framme i hovedstaden Sofia. Der tok vi inn på Hotell Hilton. Nå ble det avslapping fram til middagen. Vi spiste en god middag på hotellet. Etter middagen ruslet vi rett ved hotellet, før vi tok kveld.

Hotellet

Kveld i Sofia

Det var søndag 7. september, og vi startet med en god frokost på hotellet. Så startet dagens program. Vi skulle til sentrum av hovedstaden og se Katedralen. Da vi kom dit fikk vi høre at selveste kardinalen skulle komme på besøk. Da han kom, så vi det var en gammel, skrøpelig kar som måtte geleides opp trappen og inn.

Kardinalen

Alexander Nevsi-katedralen er den største på Balkan. Inne var film-og fotoforbud. Innredningen var praktfull. Nå var mange prester i sving, minst 20 var med på messen. Et kor sang svært vakkert, men så var det Bulgarias fremste kirkekor som sang. Jeg kjøpte et kort av katedralen for å få med alt. Bildet er tatt av kortet.

Katedralen i Sofia

Vi spaserte videre i sentrum og kom forbi det tidligere kongeslottet, som jeg nå tror er presidentbolig. I alle fall var der akkurat vaktskifte. Jeg tenkte de måtte svette i solskinnet, for de var svært godt kledt.

Tidligere kongeslott

Vaktskifte

Nå slo noen av oss lag og ville først ta hop on- buss for å få sett mer av hovedstaden. Den rundturen startet fra Katedralen. Så vi gikk dit,

Rett ved Katedralen

Nå kom bussen og vi kjøpte billetter, så fant vii plasser oppe på taketasjen. Nå fikk vi en bedre utsikt over Sofia, så vi angret ikke på den turen. Etter turen ruslet vi litt rundt på egen hånd før vi dro tilbake til hotellet.

Billetten

Tatt fra buss-taket

Bilder fra Sofia

Vi spiste privat middag før vi dro tilbake til hotellet. Dette var siste dagen i Sofia, neste dag skulle vi reise. Bildet er tatt i hotellresepsjonen.