søndag 26. november 2023

Reise i Bulgaria, siste del

8. september kjørte vi videre gjennom flott natur oppover mot Shipka-passet. Der ble det stopp så vi fikk sett på utsikten

Oppe på Sipka-passet

Nå kjørte vi videre mot en liten by som het Koprivshtitsa. Der skulle vi se noen gamle, fine hus. Da vi kom fram, ruslet vi rundt i den spesielle byen, og vi så mange fine hus.

Fint hus

Historien bak byen var at en dame søkte sultanen om å få drive sauehold. Det fikk hun og det gikk glimrende. Dette ble en rik by med 12 000 innbyggere. I dag er 400 av husa fredet, noen er renovert.. Da vi var der, hadde byen 2-3 000 innbyggere. I huset vi ser på bildet nedenfor, hadde bodd en meget rik mann.

Fra huset

Inne var det skarpe farger, fine dekorasjoner og ellers la jeg spesielt merke til den lange sofaen som gikk langs hele veggen. Huset var fra 1800-tallet,

Inne i stuen

Vi var også inn i dette huset

Vi kjørte videre opp til Shipka-passet. Der ble det stopp så vi fikk se minnesmerke over et viktig slag. I 1877 stod slaget mot tyrkerne, men de fikk hjelp fra et annet land og de vant slaget.

Minnesmerket

Vi kjørte videre til til den lille byen som lå her oppe i fjellheimen, den het Etara. Hit kom kunstnere på 1960-tallet og slo seg ned. En hel gate var forbeholdt kunstner-verksteder. Jeg var inn et sted og handlet. Så kjørte vi til Veeliko Tarmova der vi spiste middag på hotellet. Så var vi på lysshow, men der var vanskelig å ta bilder, så det har jeg ikke, men artig å se.

Fra gaten med kunstbutikker

Jeg har handlet

Tirsdag 9. september sjekket vi ut fra hotellet i Veliko  Tarnovo, men skulle ikke kjøre fra byen før vi hadde sett borgen. En kort kjøretur, og der lå borgen i morgenlyset. Borgen var bygd på 1190-tallet. Her oppe var flott utsikt nedover til byen.

Borgen i morgenlys

Oppe ved borgen

Fin utsikt fra borgen

Nå kjørte vi til byen Arbanassi. I gamlebyen der besøkte vi den gamle kirken. Den er kalt Bulgarias  vakreste kirke, grunnet alle dekorasjonene som er overalt i kirken.

Utrolig flott inne i kirken

Vi kjørte videre fra byen, og neste besøk ble i et vinhus. Først så vi museet, så hørte vi om vinhusets historie. Så ned i vinkjelleren, og flere viner ble smakt på. Så ble det lunsj.

Fra vinhuset

Turen gikk videre til en by som het Shoumen. I åsen over byen tronet et enormt monument. Øverst lå en løve-figur. Det ble bygd til byens 1300-ås jubileet i1981. Det var bygd i betong og stål, men hadde noen fine felt som var litt i ly av all betongen.

Vi ser i monumentet

Også fine felt

Da vi kom ned igjen, kjørte vi videre mot et sted som het Madara, der skulle vi se en fjellside. Men nå ble svenskene i reise-gruppen hentet, de skulle kjøres til flyplassen. for de skulle reise hjem. Men vi fortsatte. Nå så vi først der som sies å være hellig vann. Alle smurte seg her og der, jeg også, man vet aldri. I en av fjellveggene hadde munker bodd i grotter.

Her er kilden

Her bodde munker

Men nå skulle vi spise avskjedsmiddag i landsbyen Kjulevsha, og vi kjørte dit. Vi gikk inn i et stort hus, og videre ut på terrassen, der var langbord dekket. Mens vi spiste ble det underholdning av noen eldre damer som sang og danset, en med trekkspill var med i underholdningen. Det ble en artig opplevelse, sjelden å se så godt voksne som opptrådte. Så ble vi kjørt tilbake til Varna.

Dans

Underholdning

Onsdag 10. september etter frokost på hotellet, så sjekket vi ut. Vi gikk en liten tur mens vi ventet på avgang.

I Varna

Vi tok plass i bussen, og nå ble vi kjørt til Nessebar. Nå hadde vi fire timer til rådighet her, før vi skulle reise. Det var et typisk sommersted med mange turister, men jeg hadde aldri vært der før, så det var greit å bruke ventetiden der.

Nessebar

Rett over bukten lå Sunny Beach

Så møtte vi ved bussen som kjørte oss til Burgas. De av oss som skulle reise, fikk to rom på et hotell der vi ventet. Rett før midnatt ble vi kjørt til flyplassen. Flyet gikk kl. halv to om natten, og vi landet på Gardermoen kl. 06.15. Det var grytidlig, men turen til Bulgaria hadde vært en interessant opplevelse.