fredag 15. august 2014

Cruise i Middelhavet 2014, del 2

Det var mandag morgen og vi var kommet til Frankrike. Vi lå ankret på bukten utenfor Villefranche. Etter en god frokost var vi klare for landgang. Vi tok plass i en av de små båtene som stadig gikk mellom skipet og land. Først ruslet vi litt i den lille byen. Vi møtte tre kjæledegger som var ute til lufting.

Idyllisk på havna i Villefranche

Ute på luftetur

Vi var nå på den franske riviera, og de som ikke hadde vært i Nice ville gjerne en tur dit. Vi tok lokalbuss som var en opplevelse i seg sjøl, og endte i Nice. Vi spaserte først til småbåthavna.

Litt av småbåthavna

Det var et fantastisk vær, kanskje litt for varmt. Vi nærmet oss nå stranden og sentrum i Nice som er den nest største franske byen ved kysten av Middelhavet, Marseille er størst.

I Nice

Naturskjønnheten og det milde klimaet gjorde at det engelske aristokratiet og øvre samfunnsklasse dro hit på slutten av 1700- tallet for å være her om vinteren. Promenaden mot sjøsiden er blitt oppkalt etter disse: Promenade des Anglais.

Full driv langs bukta

På 18- 1900- tallet kom også kunstnere hit for å søke inspirasjon. Jeg kan nevne to kjente malere: Chagall, og Matisse. Etter en pause med forfriskninger i varmen, tok vi taxi tilbake. Det tok bare 10 minutter.

Nice er et fint sted

Vi tok plass i en av båtene som skulle føre oss bort til cruiseskipet. Den idylliske småbyen Villefranche lå kranset rundt bukta slik jeg husket den fra sist jeg var her.

Idyllisk by

Equinox ventet

Det ble det først lunsj, så ymse aktiviteter utover dagen. Om kvelden var det kapteinens middag, og alle møtte striglet opp. Middagen var meget god.

På balkongen før middag

Det var tirsdag 29. juli, og vi ankom Ajaccio på Korsika kl. 08.00. Ajaccio er hovedstaden og ligger her på vestkysten. Da vi gikk på land, så vi et minitog og bestemte oss for å ta en runde. Første stopp var et minnesmerke med statue av Napoleon på toppen.

Bilde tatt av meg og Dina i det vi
gikk i land på Korsika

Noen gikk helt opp

Napoleon er Korsikas mest kjente sønn. Han ble født her i Ajaccio i 1796. Jeg nøyde meg med å se statuen og minnesmerket nedenfra.

Foran Napoleon

Toget tøffet videre fra sentrum og utover langs bukta. Ved sjøkanten pyntet palmer opp. Nå begynte det å regne, enda nedbøren på Korsika kommer mest om vinteren. Men det var mildt og fint.

Palmer pyntet opp

Ute i bukta så vi tre øyer av granitt. Alvorlig syke ble satt ut hit i gamle dager. Det må ha vært smittsomme syke, tenkte jeg og husket øya Spinalonga ved Kreta dit de spedalske ble ført.

De farlig syke måtte hit

På vei tilbake og i sentrum måtte jeg beundre de blomstrende trærne med nydelige blomster. Vi passerte smale gater som snodde seg inn mellom husene. Etter togturen spaserte vi litt rundt i Ajaccio før vi returnerte om bord.

Blomstrende trær

Også kvite

Smale gater

Etter lunsj på båten ble det badeliv og avslapning i sola  slik det skal være på en cruisebåt. Klokken 18. 00 var det avgang fra Korsika.

Avgang fra Ajaccio

Om kvelden ble det vanlig rutine å skifte om til middag, for en kan ikke komme i en fin restaurant i shorts. Da måtte en spise i kafeteriaen.

Hedda klar for middag
Dina også

Hele trekløveret

Så inn til deilig middag