torsdag 14. august 2014

Cruise i Middelhavet sommeren 2014, del 1

Kom hjem fra Skottland torsdag, var hjemme fredag, og lørdag morgen dro jeg til Roma sammen med flere fra familien. Vi skulle på Cruise. Vi tok taxi fra flyplassen til Civitavecchia der skipet lå, en halvtimes kjøretur fra Roma. Etter vanlig prosedyre fikk vi våre lugarer.

Klar for cruise

Skipet het Equinox, og vi var fornøyde med de store luftige lugarene med balkong. På salongbordet stod sjampanje på kjøling, samt fruktfat. Etter lunsj ventet vi en stund til avgang som skulle være kl. 17.00. Før middag møttes vi på ene balkongen og sludret litt før vi gikk til restauranten.

En prat før middag

Jentene er klar for kvelden

Neste morgen lå vi ved kai i Livorno. Da frokosten var over, tok vi heis ned til lavere dekk der vi skulle gå på land. Mens vi ventet på landgang, måtte jeg beundre en av de fine, små krukkene med friske blomster.

Venter på landgang

Da vi kom på land, tok vi shuttlebuss til sentrum. Livorno er en liten, italiensk by der havnen ligger ut mot Liguriahavet. Byen er den tredje største på vestkysten av Italia. Den ligger ca. 20 km fra Pisa, men alle hadde vi vært der før og sett det skjeve tårnet.

Fra Livorno

Det var søndagsstille i byen og stengte butikker. Men vi satte oss på en uteservering og spiste is. Plutselig smalt det, vi snudde oss og så at et glass på et nabobord hadde eksplodert i tusen biter, men alt gikk bra.

I Livorno

Byen har vært ødelagt flere ganger gjennom historien. Helt fra 1600- tallet har Livorno hatt bystatus. Det startet som en liten fiskerlandsby i en naturlig havn. Men nå tok vi buss tilbake til båten. På kaia ble vi mottatt av personale fra Celebrity X Cruises, med kalde, fuktige kluter og et glass kaldt vann.

Vi ble tatt godt vare på

Om bord på skipet ble det en god lunsj som vi valgte etter behag fra alle diskene. Ut på dagen ble det avslapning med en bok som er in for tiden, andre av familien var i boblebadet eller i bassenget, eller slanget seg i solsenger.

Noen i boblebad

Jeg koset meg med Nesbø

Middagen spiste vi i restauranten, for vi likte å få anvist bord, velge mat fra menyen, og bli servert av kelnere. Maten om bord var klasse over, meget god.

Jentene ved middagsbordet

Vi skulle gå fra Livorno ved midnatt, men 23.30 skulle Livorno sende opp fyrverkeri. Vi satte oss ved et bord i bassengområdet og ventet på det som skulle skje. Men det varte og rakk.

Blir det ikke fyrverkeri?

Skipet seg ut fra Livorno noen minutter før midnatt, uten at vi hadde fått sett fyrverkeriet de hadde skrytt av. Så, plutselig presis kl. 24.00 smalt det. Rakett etter rakett fløy til himmels. Et fantastisk skuespill ble vist oss fra Livorno. All ære skal de ha for en spektakulær oppvisning. Synd at bildene ikke kan vise hvor flott dette var, men tar med noen likevel. En strålende avslutning på kvelden.