søndag 17. august 2014

Cruise i Middelhavet 2014, del 4

Da jeg så ut fredag morgen, lå  skipet vad kai på Mallorca. Utsikten fra balkongen var til Palma. Da frokosten var over, gikk vi på land i varmt, flott vær. Vi tok taxi til gamlebyen. Palma hadde vi besøkt flere ganger, så det meste av de kjente stedene var besøkt før.

Utsikt til Palma

I gamlebyen

Vi spaserte i de smale gatene, kikket inn i små butikker, i en av dem så jeg utstillingsdokker som stod oppetter en trapp. Uvanlig, men festlig.

Smale gater

Krydderbutikk
Utstillingsdokker

Til slutt slappet vi av på en utekafe og betraktet livet rundt oss. Akkurat på denne kafeen og på dette torget satt vi også i fjor da vi besøkte Palma. Gatemusikantene var på plass, det var også de som tjente penger på sitt vis. Denne gangen var det en som hadde utstyrt seg som gruvearbeider.

Gatemusikanter
Gruvearbeideren

Det var svært varmt i Palma, så vi bestemte oss for taxi tilbake til skipet. Der ble det lunsj, og fristelsen til litt dessert ble for sterk. Og så en liten titt bak på båten i varmen.

Et siste blikk på Palma

Godt med dessert

På akterdekk

Det nærmet seg avgang fra Palma, skipet skulle gå kl. 17.00. Da kom beskjed med en av jentene at det var opptreden ved bassenget. Jeg opp for å se, og der var full dansing. Det var dansere fra Palma. Jeg trodde de skulle på land før avgang, men de fortsatte oppvisningen i det vi la fra kai. De skulle altså bli med til Barcelona.

Spanske dansere

Danserne fortsatte

Om kvelden spiste vi vår siste middag på cruiseskipet for denne gang. Neste morgen skulle vi gå på land.

Før middag

Noen av middagsgjestene

Neste morgen som var lørdag 2. august, hadde vi klappet til kai i Barcelona. Det var første gang jeg var med på et cruise som ikke startet og avsluttet på samme sted. Vi gikk om bord i Roma, og skulle på land her i Barcelona.

Morgensol over cruisehavna

Vi spiste frokost før vi sjekket ut fra båten, Et kjekt cruise var over. Vi hentet bagasjen og tok taxi til flyplassen. Der ble leiebilen som var bestilt hentet, vi tok plass og satte kurs mot Costa Blanca- kysten der vi skulle besøke familie.

Vi kurser sørover

Turen tok nærmere fire timer, men så var vi på plass. Det varte ikke lenge før noen slengte seg ut i badebassenget, andre søkte skygge ved palmene.

Rett i bassenget
Palmene gav skygge

Her skulle vi være noen dager, og været så lovende ut. Om kvelden ble det grilling og praten gikk rundt bordet.

Her skulle vi bo

Grillparty

Siste del om ferien i morgen.