torsdag 7. august 2014

Skottland juli 2014, del 1

Vi landet i Edinburgh torsdag formiddag 17. juli. Klokka ble satt en time tilbake. På flyplassen ble vi møtt av svensk reiseleder. Jeg reiste med Tema, siden jeg var alene på tur. Reiseselskapet på 20 tok plass i bussen. Et norsk par, jeg og en annen norsk dame var single, de andre 16 var svensker. Vi kjørte motorveien sørover mot Glasgow. Da vi var framme, ble vi kjørt en tur i byen for å få et inntrykk. Vi passerte blant annet over en bru ved kanalen.

Ved kanalen

Glasgow ligger ved elva Clyde, og før lå her 40 fabrikker, nå er igjen bare en. Byen var på 1980- tallet preget av forfall og problemer, men takket storsatsing på kultur er trenden snudd. For eksempel ligger senteret for BBC Skottland her. Ved kanalen er også leilighetsbygg.

BBC

Glasgow er Skottlands nest største by og Storbritannias tredje største. På bildet under ser vi til venstre et nytt konferansesenter og til høgre et konserthus. Midt på bildet ser vi en kran som før heiste lokomotiver om bord i båter. I dag står den som et symbol på en tidligere storhetstid.

Ved kanalen i dag

Etter byrunden skulle vi besøke Kelvingrove Art Gallery and Museum. Det er en av de mest besøkte turistattraksjoner i Skottland. Utenfor stod en maskot formet som en plantefigur. Den viste at Samveldelekene skulle starte i Glasgow uken etter.

Foran maskoten

Museet hadde flere etasjer og masse variert som var utstilt. Jeg kan nevne klær fra 1700- tallet, en racerbil fra 1920- årene, gamle møbler, statuer osv.

Klær fra 1700- tallet
Racerbil fra 1920- årene

Men jeg var mest interessert i avdelingen med malerier, særlig i et av Salvador Dalis mest berømte malerier som henger her. Kristus på korset. Han har malt Jesus på korset, men vi ser ikke ansiktet for han ser ned på himmelen med hvite skyer. Korset virker som det svever i verdensrommet. Sannelig var Dali litt av en spole, han malte på sin måte.

Kjent maleri

Mange fantastiske malerier. Jeg stod også og studerte et maleri som het: Maidenhead Regatta, 1932, malt av John Lavery. En kunne nesten tenke seg inn ved elvebredden og se på kapproingen i det fine naturmiljøet. En slipper store studier om hva bildet skal forestille.

Kapproing

Også i gangene mellom etasjene var utstilt kunst som skulpturer. Til slutt spiste vi privat lunsj i kafeteriaen før vi gikk fra museet. Jeg fikk ikke sett alt, for museet har mye å tilby, en må bare velge ut det som interesserer mest. Museet er gratis for alle besøkende.

I en av gangene

Museumsbesøket er over

Neste var et kort stopp ved katedralen. Et bygg i gotisk stil fra 1200- tallet. Dette er Skottlands første middelalderkirke. Inne er også imponerende med svære blyglassvinduer. Jeg satt en kort stund og så på innredningen med de fine glassmaleriene. Men det var litt for knapp tid.

Majestetisk bygg

Flotte glassmalerier

Først nå kjørte vi til hotellet vi skulle overnatte, Jurys Inn. Det lå meget sentralt. Vi hadde privat tid før vi skulle spise middag. Jeg ble fort kjent med den andre norske, single damen, og nå gikk vi en tur i byen.

I Glasgow

Da det ble satset i Glasgow på 1980- tallet, ble den viktorianske arkitekturen pusset opp, slummen sanert, og det ble en positiv utvikling. Vi spaserte i byen og avsluttet på en utekafe før vi dro tilbake for klargjøring til middag.

Fra Glasgow

Avslapning

Fredag morgen sjekket vi ut fra hotellet og kjørte videre. På turen så jeg store gårder, mye buskap og sauer som beitet. Så kjørte vi langs Storbritannias største innsjø, Loch Lomond. Vakkert landskap. Vi var innom den idylliske byen Luss. Her var en blomsterprakt som pyntet opp i den nydelige lille byen.

Stor blomsterprakt

Spesiell blomsterpotte

Vi spaserte ned til sjøen før vi spaserte tilbake gjennom den sjarmerende byen. Vi så den gamle kirken, der lette vi etter en gammel viking- og kongegrav som vi til slutt fant, før vi gikk tilbake til bussen.