fredag 22. august 2014

Skalldyraften, august -14

Endelig fikk jeg en ledig dato til en skalldyraften. Det ble på onsdag som før i tiden på god sunnmøring ble kalt Lisjelaurdag. Planen var å dekke på ute på balkongen, men et par timer før gjestene kom, mørknet det til og plutselig høljet det ned og tordenen braket. Det lysnet etter hvert, men jeg avgjorde at det var lurest å dekke på inne.

Værgudene var morske


Jeg gjorde klar skalldyr og satte fram. I sekstiden skulle de av den nærmeste familien som hadde anledning, komme.

Hummeren var klar


Gjestene begynte å komme, men da var også kongekrabben kommet på bordet.

Krabben var klar

Ingen skalldyraften uten reker, så jeg satte en skål med reker på hver ende av bordet slik at det ble lettvint for gjestene å forsyne seg, og de fleste er glade i reker. Nå var det bare å sette på alt tilbehør.

Reker må til

Så kunne de gjestene som var kommet sette seg til bords. Vi var sju til bords og det så ut for at maten smakte. Senere ble det oster og bær, og praten gikk om mangt.

Fem av gjestene

Jeg fikk en stilig blomsterbukett fra noen av gjestene, den står og tar seg ut i stua. Siden alle skulle på jobb neste morgen ble det en tidlig kveld. Men det er alltid kjekt å ha gjester på besøk.

Stilig bukett



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar