søndag 10. august 2014

Skottland juli 2014, del 4

Mandag morgen var været fortsatt grått, men opplett. Vi hadde sjekket ut fra hotellet og turen var i gang. Vi skulle først besøke et gammelt slott, Skottland har mange av det slaget. Først et fotostopp for å se slottet på avstand.

Eilean Donan Castle

Slottet ligger egentlig på en liten øy, men har en landfast bru. Slottet ble bygd tidlig på 1200- tallet som vern mot vikinger. Denne brua måtte vi gå over før vi kom til det gamle slottet. Først var det en skanse for Mackenzie- klanen, men sener ble det også kamp med andre klaner.

Landfast bru

Mye har skjedd gjennom historien, men på første del av 1900- tallet ble slottet restaurert. Vi fikk se litt fra innsiden, men igjen fotoforbud. Vi ruslet litt rundt ute ved slottet.

Inne på området

Vi så en kar som lot seg avbilde inne på slottsområdet, og vi lurte på om han hørte til en av klanene tilknyttet slottet.

Fra en klan?

Eilean Donald Castle er et av de mest fotograferte i Skottland. Slottet er blitt et populært sted å holde bryllup. Flere filmer har spilt inn scener herfra, også en 007- film. Da vi kom tilbake over gangbrua, stod en kar og spilte sekkepipe. Han hadde spilt i bryllupet til Madonna. Er, eller var hun ikke gift med en skotte?

Spillemannen

Mens jeg ventet på avgang gikk jeg til utsalget og kjøpte et skjerf i lammeull. Fine farger, og jeg lurte på hvilken klan jeg nå hørte til. Men det varmet godt rundt halsen. Så gikk reisen videre mellom grønnkledte åser. Det hadde en gang stått et slag i dalen vi kjørte gjennom. Engelskmenn og spanjolen hadde slåss så fillene føk.

Grønn, fin natur

Vi stoppet en stund i landsbyen Fort Augustus som ligger i den sørvestlige enden av Loch Ness. Den kaledonske kanal passerer her. En liten spasertur i byen, og til slusene for å se.

Fra slusene

Bybilde

Vi kjørte langs innsjøen Loch Ness, mest kjent for uhyret. Innsjøen er ganske stor,37 km lang, 16 km brei. Sjøen er 183 m dyp, så Nessie har å boltre seg i. Jeg gikk ned til bredden og kikket etter beistet, men så ikke noe heldigvis. Men ingen plasking i denne sjøen fra min side. En idyllisk sjø er det.

Ved Loch Ness

Vi kom til Inverness og tok inn på Best Western hotell. Vi hadde privat tid før middag, og vi to damene gikk for å se på byen som har knapt 50 000 innbyggere, og blir kalt hovedstaden i det skotske høglandet. En fin by. Etter en samlet middag tok jeg tidlig kveld, for hosten var ikke særlig bra.

Flott rådhus

Fint ved kanalen

I Inverness

Slottet i Inverness

Tirsdag morgen etter frokost og utsjekking fra hotellet, gikk reisen videre mot Speyside som er et av de skotske whiskydistriktene. Vi skulle besøke et av de mest kjente destilleriene langs The Whisky Trail. Vi ble mottatt ved inngangen.

Kjent destilleri

Vi ble først orientert, og før omvisningen i rommene der whiskyen ble laget, måtte mobilene slås av, jeg satte den på flymodus. Ingen foto, takk. Så toget vi gjennom rommene og fikk se hvordan de laget whisky, men de fortalte ikke alt, selvsagt. Til sist fikk vi smake to sorter, ca. en halv cm av hver, vann stod i små mugger, og det kunne vi blande med.

Veien inn i det hemmelige

Da vi kom til utsalget kunne vi fotografere. På bildet ser vi også små suvenirflasker, jeg kjøpte to slike til minne om besøket i de hemmelige rom. Så en liten kaffetår i kafeen før vi fortsatte.

I utsalget

I kafeen

Nå kjørte vi på svingete fjellveier gjennom The Grampian Mountains. Et sted i disse traktene ligger de engelske kongelige sin sommerresidens i høglandet. Vi fikk bare et glimt av øverste del da vi passerte Balmoral slott.

Vakre omgivelser

Fint område

Slottet til dronning Elisabeth lå i idylliske omgivelser. Men vi så bare i øverste del. Som på bildet ser slottet Balmoral ut.

Dronningens skotske feriehjem

Vi stoppet i Braemar, en landsby her i Aberdeenshire som vi var nå. Her spiste vi privat lunsj, og ruslet litt rundt i byen. Jeg gikk en liten tur for å se på den lille kirken som var enkel både ute og inne.

Kirken

Enkel også inne

I landsbyen Braemar

Turen gikk videre langs idyllisk landskap. Målet i dag var Skottlands hovedstad Edinburgh. Da vi nærmet oss byen, kjørte vi over bilbrua, men derfra hadde vi god utsikt til jernbanebrua som går over Edinburghs Forth of Firth. Brua ble åpnet i 1890.

Idyllisk landskap

Fin, rød bru

Vi sjekket inn på hotellet vi skulle bo på i to netter i Edinburgh. Om kvelden skulle vi på skotsk aften, men det skal jeg fortelle om i morgen i siste del om Skottland.