lørdag 16. august 2014

Cruise i Middelhavet 2014, del 3

 
 
Onsdag morgen var vi kommet til Sardinia. Vi lå ved kai i Porto Torres. Da jeg møtte de andre ved frokosten, sa de det hadde blåst kraftig om natten, men jeg hadde ikke merket noen ting. Vi gikk på land og tok shuttlebuss til sentrum.

Fra Porto Torres

Sardinia er nest største øy i Middelhavet, og har vært selvstyrt italiensk region siden 1948. Porto Torres er mer som en liten landsby, men vi fant noen små shoper og handlet litt.

Liten by

 Vi ruslet litt rundt i byen. Jeg fikk øye på en liten kirke og gikk dit. Den var fin utenpå, og det var den inne også. Men det ble et kort besøk, for vi skulle snart om bord igjen. Hva slags kirke det var fikk jeg ikke greie på.

Fin, liten kirke

 Inne i kirken

 Sardinia har et behagelig klima. Det stemmer, for det var en overskyet, grå dag, men god temperatur. Det var ikke mye å se i Porto Torres, så vi gikk tilbake til skipet der det ventet lunsj.

I Porto Torres, Sardinia
Tilbake til skipet
 
 
Jeg satt på balkongen og leste da en av jentene kom og spurte om jeg ville ta del i et trim-løp. Det ville jeg og fulgte dit vi skulle registreres. Løpet var arrangert til inntekt for bekjempelse av brystkreft. Vi gikk en engelsk mil, det ble åtte runder, men vi gikk to til for trimmens skyld.

Vi trimmer for en god sak

 Resten av dagen gikk med vanlige sysler som er på en cruisebåt. Så skulle vi gå ut fra Sardinia. En slepebåt var i fullt arbeid med å hjelpe til. Det minnet meg om en bok som yngstemann likte veldig godt, og handlet om slepebåten Tuggy.

Slepebåten i arbeid

 Men middagstid nærmet seg, og alle måtte gjøre seg klare. Jeg satt klar på balkongen og ventet, så kom de trippende. Igjen fikk vi servert en utsøkt middag.

Venter ute på balkongen


To som er klar


Senere på kvelden var vi innom karaokestedet der mange prøvde seg. Særlig var jeg imponert over en farget dame som jeg tippet var fra USA, og at hun sang i kirkekoret hjemme. En ung kar sang, han var også flink, og vi mente han hadde sunget før.

Denne karen var flink


Torsdag skulle skipet være i sjøen, vi var på vei til Mallorca. Det var strålende vær. Etter frokost gikk jeg flere runder på dekk. Strålende omgivelser med blå himmel over og blått hav under, og solskinn. Badeliv og avslapning ved bassengområdet.

På dekk

Jeg slappet av på balkongen etter lunsj da en av jentene som alltid var budbringere, kom med beskjed om at ting var på gang i kafeteriaområdet. Da jeg kom opp, så jeg der var fint pyntet, blant annet et hestehode av is, og sjokoladefontener med lys og mørk sjokolade. her kunne en holde borti ting en ville ha sjokolade på.

Figur laget av is

  Sjokoladefontener

I de fleste glassdisker stod et stort utvalg kaker, samt masse kakestykker og desserter. Det var bare å velge og vrake. Det var så mye lekkert å velge i at jeg endte opp med et stykke sjokoladekake og en kaffekopp.

Mange flotte kaker

   Vanskelig å velge

Valget ble dette

Endelig fikk jeg med solnedgangen i Middelhavet. Det ble litt stas ved middagen denne kvelden også, og kapteinen takket kokkene for strålende innsats. Denne hyllesten var vi enige i, for maten på dette cruiseskipet var ypperlig. Jeg vet hva jeg snakker om for dette var mitt cruise nr. 8.   

Solnedgang i Middelhavet

Venter på middagen

Kokkene hylles

Etter å ha viftet til kokkene med de kvite serviettene, satte vi oss ved bordet igjen og avsluttet måltidet med dessert. Under ser vi mitt valg for kvelden.

Desserten

På lugaren fant vi denne luringen

Fortsettelse kommer.

 
 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar