fredag 19. desember 2014

Julepyntet Oslo, desember 2014, del 1

I går etter ettermiddag tok jeg buss inn til Oslo for å se hvordan hovedstaden var blitt pyntet til jul. Først gikk jeg til Paleet som er blitt nyoppusset. Paleet ligger på Karl Johan.

Paleet nypusset

Inne var mange fine forretninger, og det er mange typer varer å velge i. Her så jeg mange fine damekjoler for eksempel og herreklær, jeg så ikke etter pris, men de så dyre ut.

Fin innredning


Flere spisesteder

Flere blomsterbutikker og steder en kunne få kjøpt julepynt. Et sted stod at det var bare å plukke av treet de kulene en ønsket å kjøpe.

Her er kulene

Jeg gikk videre og så flere steder var fine utstillinger i butikkvinduene. Jeg likte beste den på bildet under, for det så ut som en koselig liten landsby.

Fin utstilling

Men nå gikk jeg tilbake nedover Karl Johan for å møte en fra familien som kom rett fra jobb. Da tok vi bilde av den store, fine, offisielle julegrana i Oslo, den står ved Universitetet.

Det store juletreet

  Ved slottet var selvsagt også pyntet til jul.


Vi ruslet oppover mot Karl Johan og kom forbi en kar som hadde laget et slott av snø, det måtte vi forevige.

Slott av snø

Rett ved stod hest og kjerre, det var mulig å få seg en kjøretur. Etter å ha sett på hesten, fortsatte vi oppover paradegaten.

Hest og kjerre stod klar

Vi spaserte videre


Ved Rådhuset var også julegran


Ved Stortinget måtte vi stoppe opp og beundre alle juletrærne, for der var et stort og flere små. Det tok seg fint ut.

Ved Stortinget

Vi gikk lenger oppover Karl Johan og så nedover gaten. Videre kom vi til Grensen og så klokkene ved Egertorget.

Utsikt nedover Karl Johan


Ved Egertorget


Glassmagasinet var flott pyntet med sølvstjerner.

Karl Johan var fint pyntet


Del 2 som er siste del om dette temaet kommer i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar