tirsdag 2. desember 2014

Turen til Miami og Karibien november 2014, del 7

Det var siste dagen på cruiset, vi var på vei til Miami. Nær døren til frokostsalen stod som vanlig kvinnen som sprutet vann på hendene våre, det skulle drepe alle basiller som prøvde seg. Hun ropte som alltid: Washy, Washy, Happy, Happy! Hun fikk de fleste i godt humør.

Solstrålen

Det ble avslapning og bok i skyggen på dekk, og iblant til rekken og skue utover havet. Vi hadde fint vær på hele cruiset.

Havet rolig og blått

Siste kvelden om bord gikk vi på show før middag. Det het: Blue Man Group. Det var et helt spesielt show, en type jeg aldri hadde sett før. Dette showet er kjent, og har blitt oppført på flere kjente steder.
Mennene så ut som på bildene under, de ble tatt etter showet, men av plakaten før vi gikk inn.

Plakaten
 Slik så de ut

Etter showet

Denne siste kvelden gikk vi rundt og besøkte steder på båten vi ikke hadde vært innom. Først en tur på dekk der de viste film på en diger skjerm, men det blåste litt så vi gikk på jazz og blues- stedet Fat Cats. Hun som sang hadde god stemme og så godt ut. Etterpå satt vi litt i pianobaren, og til slutt kikket vi inn i nattklubben, men der var stappfullt så vi gikk derfra. Det var best å ta kvelden.

Først se film på storskjerm

Vi hører på jazz

Så pianobaren

Utenfor nattklubben

Søndag morgen spiste vi frokost på båten før vi sjekket ut fra Epic i Miami og tok taxi til hotellet som også lå på South Beach, men lenger oppover i strøket. Hotellet vi tok inn på var et designhotell som het Blanc Kara. Vi fikk store fine rom, mest som leiligheter med kjøkken, stue med soverom og bad. Vi var raske og plassere bagasjen og komme oss ut i solskinnet.

I resepsjonen

Denne stod utenfor hotellet

Vi kjøpte først en todagers billett på hop- on buss. Da kunne vi ta den de strekningene vi ønsket. Neste dag skulle vi reise, men det var om kvelden, så vi hadde flere timer da også. Vi satte oss i andre høgda på bussen og hadde god oversikt. Vi kjørte oppover Miami Beach, og det første vi kom forbi var politi som var i sving med å rydde opp etter en kollisjon. Så passerte vi hotellet der Frank Sinatra pleide å ha sine fester, og som Al Capone brukte å trekke seg tilbake når han var i Miami.

Politiet rydder opp

Hotellet de brukte

Ved kanalen så vi mange flotte hus til rikfolk og stjerner, som for eksempel Justin Bieber, og Naomi Campbel. .

Mange kjente, rike bor her

Nå kjørte vi over brua mot Downtown Miami. Guiden pekte ut hvor Bieber ble tatt for fyllekjøring. Vi passerte Holocaust- minnesmerket, en diger hånd. Videre forbi Fridomstårnet som var første skyskraperen i Miami.

Kjørte mot Downtown

Der tok de Bieber, sa guiden

Minnesmerket

Fridomstårnet

Nå gikk vi av bussen, for det var hit vi skulle. Vi skulle besøke en eiendom med herskapshus og hager, Vizcaya Museums and Gardens, her får vi se hvor storslått millionærer la opp sin livsstil på starten av 1900- tallet. Eiendommen hadde tilhørt forretningsmannen James Deering. Inne var mange flotte rom.

Herskapshuset

Her et soveværelse

Fra en stue

Huset ble bygd fra 1914- 1916, på bredden av Biscayne Bay og ligner italiensk barokk. Nede ved sjøen er forbildet helt sikkert Venezia.

Ved sjøen

Idyllisk område ved sjøen

Hagen er et kapittel for seg. Vi får se en bit av det gamle Miami og summene de rådde over de som lykkes i forretningslivet og på andre områder. Storslått og mektig.

Fra hagen

Flere typer anlegg

Hagen var flott som kulisser, og vi så en motemodell som ble fotografert. Et annet sted i hagen var en brud og fikk sine brudebilder.

Modell for klær

Bruden

Vi tok en forfriskning i hagen, så en titt på orkidehagen før vi gikk mot strøket.

I uteserveringen

Orkideer

Vi gikk ut fra den gamle, men fortsatt ærverdige eiendommen. Vi kom til et fint, lite hus som viser hvor vi er. Men nå måtte vi ha pause, og spiste lunsj på Bistro 26, på C Grove.

Fint, gult hus

Lunsj på Coconut Grove

8. del, som er siste del om denne turen kommer i morgen.