onsdag 17. desember 2014

Mange typer musikanter, desember 2014

Jeg kom over et bilde som var tatt i 1976 i Rodos by. Vi var på en ukes ferie på øya Rodos og bodde i Rodos by. En dag vi satt på en kafe kom noen musikanter og spilte den typiske greske musikken.

Gresk musikk

I mars 1981 startet vi turen i Marokko med en uke i Agadir. Vi kom spaserende et sted da en kar absolutt ville spille for oss. Det var noen underlige toner han vartet opp med.

Musikanten i Agadir

Samme år i november var på julebord i Loen. Bandet som spilte der da kom fra Bulgaria, husker jeg rett så het det Horiscop.

Julebordmusikk

Vi ferierte i Benidorm sommeren 1983. Vi bodde på et hotell som het Cimbel, det lå rett ved strandpromenaden. En kveld vi spiste middag på hotellet, kom tre musikanter fra Sevilla og gikk rundt ved bordene og sang for oss.

Musikanter fra Sevilla

I New York påsken 1998 var vi på jazzklubb i området der studenten vår bodde, der hørte vi på Washington Heights Quartet. På bildet under ser vi noen av musikerne.

Jazz

På rundreise i Indonesia besøkte vi også Bali i april 2001. Da vi skulle reise fra hotellet på Bali siste dagen, satt noen karer i hotellvestibylen og spilte avskjedsmusikk til oss.

Musikanter på Bali

I november 2008 reiste vi til Israel og Jordan. Vi var på vei fra Israel til Jordan og var komne til Jerash der vi så noen berømte ruiner. Plutselig toget noen staselige musikanter i full mundur inn blant ruinene og spilte for oss. De hadde før vært i det britiske kongelige kompani.

Musikk i Jordan

På rundturen på Cuba i november 2009 besøkte vi også Santiago de Cuba. Vi spiste lunsj et sted som før hadde vært privathuset til en lege. Han flyktet fra Cuba da Castro kom. Under lunsjen underholdt to cubanske søstrer oss.

Toner fra Cuba

Februar 2010 ble det cruise i Karibia der en av havnene var på St Thomas. Her spilte en kar karibiske rytmer, men så mørkt på å ha meg som elev.

På St Thomas

En ukes opphold i Lisboa i oktober 2013, ble det god anledning til å høre Fado, en musikkform som stammer fra Portugal på 1820- tallet. En kveld gikk vi på Fado- restaurant og tre sangere underholdt.

Spesiell musikkform

I februar 2013 var vi i Stettin på restaurant Ricoria i stort party. Ved ankomsten  satt to karer og spilte mens vi gikk for å inspisere innredningen.

Velkomstmusikk

I juni samme år var vi på helgetur til Wien. Da var vi på konsert i den berømte konsertsalen som nyttårskonserten blir sendt fra.

I Den Gylne Sal

Orkesteret

I juli 2013 var jeg på rundtur i Irland, og da vi besøkte den irske byen Galway stoppet jeg og hørte på noen gatemusikanter som spilte hivens irsk musikk.

Irsk musikk i Galway

Det ble ny stor festivitas på restaurant Ricoria i Stettin, da var det nytt jubileum i februar 2014. Da ble det fiolinmusikk ved middagen.

Taffelmusikk

Til slutt vil jeg ta med en stram sekkepipeblåser i Skottland. jeg var på en ukes rundtur der i fjor sommer. Et sted vi besøkte, stod han og spilte den særegne musikken.