onsdag 3. desember 2014

Tur til Miami og cruise i Karibien, november 2014, del 8 (siste del)

Etter lunsj og en pause på Coconut Grove, tok vi Hop- on buss tilbake til South Beach. På veien passerte vi det gamle luksushotellet Baltimore hotell. Der var vi innom og så på stasen da vi var her for noen år siden.

Baltimore hotell

Vi passerte området kalt Little Havana, her er bosatt mange ekscubanere som flyktet fra Cuba da Fidel Castro gjorde entre. Pensjonistene satt i et åpent lite hus og spilte forskjellige spill.

Litle Havana

Gatebilde

Pensjonistene spiller

Da vi gikk av bussen, spaserte vi tilbake til hotellet. Som nevnt et designhotell, stilige rom. På andre siden av rommet var en diger seng.  Kvelden ville vi tilbringe på Ocean Drive, og spaserte dit.

Stilige rom

Klar for kvelden

Først ville vi sette oss på en uteservering i det varme, flotte været. På vei til et bord kom vi forbi en merkelig kar, han var tydelig budt med av karen som satt på andre siden av bordet. Da jeg stoppet opp, sa han at den merkelige fyren hadde bursdag, og jeg kunne godt ta bilde. Det gjorde jeg, så gav jeg den pussige fyren en dollar og gratulerte med dagen. Da løftet han hånden til high five, og etter det gikk jeg til vårt bord.

Den underlige karen

Vi avsluttet kvelden med middag på Sea Cafe på Boulevard hotell. Her også satt vi ute siden det var så nydelig vær. En fin avslutning på siste kvelden i Miami.

Her spiste vi

Mandag 24. november var avreisedag, men ikke før til kvelden, så vi hadde mange timer på oss. Vi bestemte oss for frokost på News Cafe som åpnet i 1988. Cafeen ble populær, for den hadde mange av verdens aviser. Den ble stadig mer populær, og har plass til 300, men der er stadig fullt. Vi var tidlig ute, og satt om lag der vi hadde bord for noen år siden, men da var vi så mange at vi måtte ha to bord. De serverer store porsjoner.

Frokost på News Cafe

Etterpå tok vi en Hop- on buss med kurs for Downtown Miami. Da kom vi forbi det store konserthuset der det spilles teater og konserter. For eksempel har musikalen Evita blitt satt opp der.
Det er alltid smart å kjøpe billetter på Hop- on buss, vi skulle være to dager og kjøpte todagers billett,
da kan man ta rundene, men også hoppe på og av etter behov.

Konserthuset

Greit med Hop- on buss

Vi gikk av bussen ved Bayfront Park. På plassen stod et stort juletre pyntet og klart. Flere amerikanske flagg, Stars and Stripes, vaiet svakt i brisen. Miami ligger som kjent i delstaten Florida.

Klart til jul

Stars and Stripes

Her står også en stor statue av Julia Sturtevant Tuttle. På statuen står: The Founding Mother of Miami. Hun var en amerikansk forretningskvinne som var den opprinnelige eier av landet der Miami ble bygd, og hun er den eneste kvinne som har grunnlagt en by. Julia overtalte Henry Flagler til å utvide jernbanen sin fram til Miami. Slik vokste byen fram.

Kvinnen som grunnla Miami

Nå ville vi spasere langs Miamielven, helt dit den renner ut i bukta. Det var høge, flotte bygninger på andre siden. Jeg tenkte det måtte være svindyrt å leie eller kjøpe leiligheter her med den utsikten. På et sted langs murkanten var fint dekorert.

Vi spaserte langs elven

Fint dekorert

Må være dyre husvære her

Vi kom til en av bygningene som står igjen fra gamle dager, et lite, gult hus trehus som er kalt: Flagler Palm Cottage. Flagler var han som vi har hørt bygde jernbanen fram til Miami, og han fikk bygd mange slike små hus til dem som flyttet hit. Dette huset er fra 1896. Det er eneste huset som står igjen langs Miamielven, og er nå fredet.

Huset er fredet

Nå tok vi pause på en utekafe midt i Downtown før vi spaserte videre. Da kom vi forbi The Seybold Building fra tidlig 1920- tall. I bygningen er 280 juvelbutikker, dermed er det USAs nest største i sitt slag.

Masse juvelbutikker her

Vi kom til en rosa kirke og gikk inn. Gesu Catholic Church som er Miamis eldste katolske kirke fra 1896. En mektig kirke med plass til 800 personer. Fin innredning. Alt framme ved alteret var lyst, for alt var laget av italiensk marmor, de vakre glassmaleria var fra Tyskland. Da vi kom ut, så vi den rosa presteboligen i tilknytning til kirka.

Gesu katolske kirke

Alt framme i marmor

Fine glassmalerier

Presteboligen også rosa

Vi gikk videre og stoppet opp for å se Gusman Center for the Performing Art fra 1920. Her er teater, konserter osv. Bygningen er også kjent som første bygning i Sør- Statene med air condition.

Staselig hus

Men nå tok vi Hop- on buss tilbake til South Beach. Der spiste vi lunsj, før vi spaserte langs stranda tilbake mot hotellet, dermed fikk vi vasset litt i Atlanterhavet.

På stranda

Så utsjekking fra hotellet og taxi til flyplassen i Fort Lauderdale. Vi tok av ca. en halv time forsinket, flyet var av samme type som vi kom med. Det ble en del turbulens, men ikke så mye at det var skremmende. Etter ti timer i lufta landet vi elegant på Gardermoen to minutter før tida. Det var fortsatt fredag 24. november og norsk tid 12. 30. En flott tur var over.