torsdag 11. desember 2014

Topper og høgder, del 3

Sommeren 2013 ble det familietur til California. Der kjørte vi blant annet den kjente ruten Big Sur. Da ble det storslåtte utsikter.

Fra Big Sur

På denne strekningen bestemte vi fire som var i samme bil at vi ville besøke en nasjonalpark som var i området. Da vi kom til et varselskilt, snudde to som sa tydelig de ikke ønsket å bli mat for løvene.

Varselskiltet

To av oss fortsatte oppover i skogen og gikk et langt stykke, men da vi så hvor langt det var til toppen, snudde vi. Men vi hadde en fin tur.

På vei nedover fra høgda

Vi passerte høge, gamle trær

På samme tur var siste byen vi besøkte Las Vegas. En dag fulgte flere av oss helikopter for å se Grand Canyon. Da helikopteret lettet og kom opp i høgda så vi Las Vegas langt der nede.

Las Vegas

I helikopteret

Vi så Hoover Dam

Grand Canyon, en magisk opplevelse

I februar 2013 var noen av oss på helgetur til London. Da dro vi opp til toppen av The Shard, 306 m høgt. Der hadde vi fin utsikt til byen.

The Shard, åpnet i 2012

Utsikt til London med Themsen

Sommeren 2013 var mange fra familien med på cruise i Middelhavet. En av havnene var Monaco, da delte vi oss i tre grupper og gikk på land. Jeg slo lag med dem som skulle opp i høgda for å se utsikten over lilleputtlandet.

Oppe i høgda

Utsikt mot havna i Monaco

Oktober i 2013 dro noen av oss på en ukestur til Lisboa. En dag spaserte vi opp til borga Castelo Sao Jorge som er bygd av araberne ca. i år 1000. Her var fin utsikt ned til Lisboa.

Oppe på borga

Utsikt mot Lisboa

På denne turen var vi også på ei utflukt  der vi blant annet besøkte nasjonalparken Arrabida. Oppe i høgda her var strålende utsikt til området under, og det minnet meg litt om Big Sur.

I nasjonalparken

Før vi kjørte tilbake til sentrum av Lisboa stoppet vi på høgda der den store kristusstatuen står, der er fin utsikt mot 25. aprilbrua og innover mot byen.

Utsikt mot brua og Lisboa

I januar i år var vi på helgetur til Helsinki. Da gikk vi til Torni hotell og så på utsikta mot litt av den finske hovedstaden i vinterskrud.

Utsikt mot Helsinki

I vår var noen av oss på en ukestur til New York. Da var vi oppe i Rockefeller Center for å se solnedgangen over byen.

New York i solnedgangen

Jeg vil avslutte med et bilde fra Hebridene. Jeg var i sommer på en ukes rundreise i Skottland, og da besøkte vi disse øyene. Bildet er tatt på øya Staffa, en flott opplevelse.