tirsdag 9. desember 2014

På topper og høgder, hjemme og ute, del 1

Stod en dag og så opp på Kolsåstoppen og lurte på hvor mange steder jeg hadde stått og skuet utover. Det måtte undersøkes. Første dokumenterte høgde jeg fant var fra turen til Portugal i 1978, da ferierte vi på Algarvekysten. På bildet under troner jeg på Algarves høgeste punkt, Foia 902 m over havet.

I Algarve

På Madeira i august 1987 var vi på øytur helt opp til 1007 m o. h. Da så vi både til nordsiden og sørsiden av øya.

Fra Madeira

Sommeren 1990 var vi på vår første tur til Paris. Da gikk vi opp i Eiffeltårnet for å se på utsikten, og der lå storbyen Paris foran oss.

Eiffeltårnet

Utsikt mot Paris

På turen til USA i 1992, var vi tre uker i Seattle, og en av de første dagene hentet Dina oss i Ballard og kjørte til utsiktstårnet Space Needle. Derfra var en storslått utsikt over Seattle.

Space Needle

Fra Seattle

I åra jeg var på Ytre Herøy Ungdomsskole var jeg med på mange fine fjellturer som for eksempel i september 1993. Buss kjørte oss til Drageskaret, derfra gikk vi opp til Veten. På bildet under er det pause, og vi ser Emdal og Kjellaug.

På Veten

Nå gikk vi oftere på fjellet privat også, det var oftest søndagstrim. I september 1995 gikk vi opp på Rjåhornet. Vi kjørte til Leikongsætra og gikk opp derfra. Storslått utsikt over Tjørvågbygda.

Flott utsikt

I åra som kom gikk vi ofte på fjellet når det var fint vær. En søndag i 1996 gikk vi vi opp på Hasundhornet. Vi kjørte til Fjelle og starta turen der. På toppen hadde vi flott utsikt utover mot øyene og mot Ulsteinvik.

Fra en annen tur i 1998. Her med utsikt mot øyene.

I august 98 kjørte vi til Bærum og ble en langhelg. Da gikk vi tur opp til Kolsåstoppen, og det ble en klatring uten like. Det var en travel tur, og det ble min første og jeg tror sikkert det ikke blir noen tur dit. Men flott utsikt.

På Kolsåstoppen

Påsken 1998 besøkte vi studenten vår i New York og da var vi opp i et av tvillingtårna for å se utover New York. Fra 107. etasje hadde vi god utsikt. Lite ante vi om at de skulle sprenges i et terrorangrep tre år etter.

På toppen skulle vi

Litt av New York

Høsten 2002 var vi på rundreise i Sør- Afrika og var på vei fra Johannesburg til Pretoria. Vi stoppet for å se Voortrekker- monumentet som er til minne om boerkulturen. Vi var også opp på taket for å se utsikten over området.

Monumentet

Vi ser i Pretoria i bakgrunnen

Vi avsluttet turen i Cape Town, og her var vi opp på det kjente fjellet Table Mountain, her spanderte guidene sjampanje og vi skuet utover byen.