onsdag 21. oktober 2015

Om Storbritannia, del 1, oktober 2015

Iblant skriver jeg om land jeg har vært flere ganger, og når jeg tenker på De britiske øyer, tenker jeg som regel på England. Skal en være korrekt så er det Storbritannia, kongeriket med England, Wales, Skottland og Nord Irland. "Union Jack" brukes som nasjonalflagg, og er satt sammen av disse landenes flagg. Alle vet at monarken i kongeriket et Dronning Elisabeth II.

Union Jack

Dronningen

 Storbritannia har flere oversjøiske stater som Australia, men der går diskusjonen om de skal bli republikk. Jeg tar ikke med det her, heller ikke Caymanøyene i Karibia, jeg har vært begge stedene, men kan ta med Gibraltar som i 1830 ble britisk kronkoloni, og er ikke et selvstendig område. Jeg besøkte Gibraltar i forbindelse med en rundtur i Frankrike i 1998. Gibraltar har eget flagg. Oppe på toppen av knausen møtte vi aper.

Gibraltar sitt flagg
har kvit flate

Gibraltar

På toppen av Gibraltar

På De britiske øyer har jeg ikke vært i Wales og Nord Irland. Mest har jeg vært i England. Jeg tror at mitt første besøk der var påsken 1977, da ble det en liten shoppingrunde, da var jeg med på en fraktebåt, det var jeg også om sommeren samme år da det ble oppdrag i Manchester. Vi lå der også en søndag, dermed ble det spasertur i byen og i en park. Englands flagg er kvitt, dermed ser en bare det røde korset, Georgkorset, når det er kvit bakgrunn. Det har vært landets flagg siden 1300.

Englands flagg


I Manchester påsken 1977

I Manchester sommeren 1977


Fra en park

Sommeren 1980 ble ny tur med "Gevostar", først en tur tidlig i juli til Salford som jeg mener er i nærheten av Manchester. Men senere i juli ble flere med, da skulle båten til Liverpool og da ble det landgang i byen og full shopping.

Først i Salford

Så Liverpool
 
 

I 1985 var vi en påske i London på besøk. Da fikk vi bli med på mye. Vi studerte hovedstaden, var på teater, og ble med på utflukt til det mystiske Stonehenge.

I London 1985

På teater, i pausen

Mystiske Stonehenge
 
 

Ny sommertur på båt også i 1986 da var vi i havn i Hull, og sommeren 1987 var vi i havn i Felixstove.

Fra Hull 1986

Fra Felixstove 1987

Så ble det sommerferie hos familie i London. Da fikk vi sett masse av London og var på flere turer, blant annet til Windsor.

I London 1988

Ved Windsor slott

På utested i London

Del to kommer i morgen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar