tirsdag 6. oktober 2015

På reise i Hellas, del 3, oktober 2015

Mandag 28. september startet vi dagen med frokost på hotellet, det var innlagt i reisens pris. Jeg vil ikke si at frokostbuffeene var så velfylte som på norske hotell, men de fleste hadde bra utvalg.

Frokostbuffeen her var ok

Som vanlig sjekket vi ut fra hotellet, vi lå bare en natt på hvert sted. Nå skulle vi se det kjente området Meteora, på gresk betyr det: Hengende i luften. Meteora er det største og det aller viktigste kompleksene til de greskortodokse klostre i Hellas, nest etter Athos. De første eremittene som kom hit sies å ha bodd i huler i fjellet.

Huler i fjellet

Kjent hule

De seks klostrene er i området i nordvestlige enden av sletten Tessalia i nærheten av elven Pineios og fjellet Pindos. Vi besøkte to av dem, det første var et kvinnekloster, der var fotoforbud. Men området var fantastisk.

Kloster på toppen

Utrolig natur
I Meteora

For å komme inn i kvinneklosteret måtte en ha på kjole eller skjørt, langbukse var ikke hjelp i. De hadde skjørt til utlån, dermed fikk jeg på et skjørt. Men ingen bilder fra klosteret, som nevnt var det fotoforbud. Men landskapet rundt oss var storslått.

Ubeskrivelig landskap

De seks klostrene lå på fjelltoppene, det var fantastisk å se. De var bygd på høge, naturlige klipper av sandstein. De har stått på listen over verdens kulturarv siden 1988.

Klostre på toppene

Storartet landskap

Monica hadde korrekt antrekk

Andre klosteret vi besøkte lå som de andre oppe på en klippe. Det var masse trinn dit opp, så jeg stod over akkurat det, men så hvordan de heiste opp folk og alt annet i en stor "tønne", det var før trappen ble hogd ut i fjellet.

Slik kom en dit før

Jeg og flere andre slappet av på plassen ved trappene. Jeg studerte en stor stein som nesten hang i luften, hvorfor den ikke falt begriper jeg ikke. Jeg spiste en is i solskinnet og så på de søte blomstene.

Når faller den?

Godt med is

Søte blomster

Området var nesten som tatt ut av en science- fiction film, og en 007- Bond film er spilt inn ved kvinneklosteret, kun omgivelsene ute selvsagt. Så kjørte vi fra de fantastiske omgivelsene til lunsj i Kalabaka på restauranten Meteora. Den var familiedrevet, og vi var ut på kjøkkenet og valgte hva vi ville spise. Det var spesielt.

Fascinerende omgivelser

Vi dro fra klosteret

Restauranten Meteora

Her valgte vi maten

Jeg spaserte en tur i strøket ved restauranten før vi dro videre. Hotellet vi skulle overnatte på lå oppe i høgda med fin utsikt nedover dalen. Vi spiste samlet middag på hotellet. Det ble som vanlig en tidlig kveld, for med så mye frisk luft og tettpakket program var det lurt å legge seg tidlig.