onsdag 7. oktober 2015

Reise i Hellas, del 4, oktober 2015

Tirsdag 29. september skulle vi dra kl. 08.00 fra hotellet, så det ble tidlig frokost. Vi sjekket ut fra hotellet og tok plass i bussen. Det var 23 personer i reisefølget. To dansker, fem nordmenn, og resten var svensker.

Morgen over dalen

Vi er straks klar

I dag skulle vi besøke Delfis tempelområde. Delfi er både et arkeologisk sted, men også en moderne by som ligger i den sørvestlige del av fjellet Parnassos i dalen Fokis, der vi var nå. Men først kjørte vi til det arkeologiske museet. Guiden kjøpte billetter til oss.

Billetter må vi ha

Det arkeologiske museet i Delfi er et av de viktigste i Hellas, det viser historien til Delfis helligdom. Samlingen består blant annet av statuer og gjenstander donert til helligdommen i sin tid. På bildene under ser vi først tvillingene Cliobis og Biton, produsert på Argos mellom 610- 580 før Kr. Andre bildet viser Sfinksen av Naxos.

Tvillingene
  Sfinksen av Naxos

Men jeg må ta med den berømte "Vognmannen" laget i bronse ca. 5. århundre før Kr. Vognkjøreren fra Delfi var en del av en større komposisjon som viser han som vant, og nå står stille og viser sitt firspann. Dette var laget til et hesteløp. Om han har vært en reell person vites ikke. Det er sammen med gull og andre skatter gravd fram langs den hellige veien.

Vognkjøreren

Nå gikk vi fra museet og oppover mot tempelområdet. Museet ligger ved foten av tempelruinene.

Utenfor museet

Før de olympiske leker var det her leker der atleter fra hele den greske verden kom for å konkurrere. Her var også en musikk- konkurranse, og skilte seg dermed ut fra 776 før Kr.

På vei oppover

På veien oppover mot tempelet lå i den tiden flere skattkammer med ufattelige rikdommer. Nå så vi bare blant annet i en vegg som skal vise hvor de var plassert. De ruinene vi ser i dag er datert til 300- tallet før Kr.

Her lå skattkammer

Så stod vi ved det som hadde vært Apollons tempel. Her satt orakelet, prestinnen kalt Pythia. Hun satt på en krakk og profiterte. Mange mektige og viktige personer kom for å få råd. Orakelet i Delfi går helt tilbake til det 9. århundre før Kr. Jeg satte meg ved tempelet og lurte på hvordan orakelet så ut.

Ved Apollons tempel

Det sies at orakelet pustet inn gasser som sivet opp fra jorden og på den måten fant svar på spørsmålene. Ved siden av tempelruinene lå en stein men hull i som før lå i tempelgulvet, her kom sikkert gassen opp, påvirket orakelet så hun svarte på spørsmål om framtiden.

Orakelsteinen

Lenger oppe lå ruiner etter blant annet et teater, men jeg stoppet her. Jeg hadde sett det jeg kom for. I oldtiden trodde grekerne at Delfi var sentrum for hele jorden, at det var verdens navle. Jeg startet på nedturen og så en katt som koset seg i ruinene, samt staselige søyler langs veien.

Katten ved Apollons ruiner

Staselige søyler

Etter dette besøket kjørte vi til en restaurant og spiste lunsj. Jeg fikk servert ostepai og salat, samt melon til dessert.

Fra restauranten

Jeg valgte ostepai

Vi kjørte videre mot lavlandet med kupert terreng før vi så Korintbukta. Vi stoppet ved en liten by og gikk inn på en kafe.

Vi ser i Korint bukta

Kaffestopp

Her var masse kaker å velge i, men jeg endte opp med en liten sjokoladekake.

Masse kaker

En liten sjokoladesmak

Nå skulle vi kjøre over brua til Peleponneshalvøya, men først ble det stopp så vi fikk sett brua som heter Rio- Antirio brua. Den går over Korintbukta og binder sammen Antorio på fastlandet med byen Rio på Peloponnessiden. Brua er 2880 m lang og er 28 m bred. Den er kalt et mesterverk i ingeniørkunst, og ble innviet i 2004.

Brua Rio- Antirio

Vi kjørte nå over til Peloponnes som er en stor halvøy i sørlige Hellas der vi var nå. Halvøya er skilt fra den nordlige delen med Korintbukta som er en bukt i Det joniske havet. Vi kjørte over brua, og et stykke på andre siden fikk vi politikontroll. Bussjåføren måtte fram med alle sine papirer.

Politikontroll

Vi kjørte gjennom fint, grønt landskap, men så kjørte vi forbi en liten by som het Pirvos, og der fløt det av søppel. Jeg har ikke sett maken i Europa. Guiden sa hun var skamfull over at slikt kunne skje i Hellas. Men byen ble ikke enig om løsning, dermed ble søppel ikke hentet.

Vi passerer søppelbyen

Vi kjørte til Olympia der vi sjekket inn på hotell Antonios. Da åpnet himmelens sluser seg og regnet fosset ned, og tordenen buldret. Men vi skulle spise middag på hotellet og slappe av, for meg kunne det bare gi på. Jeg hadde ikke tenkt meg utom hotellet. Avslutning på hotellet med middag. Forretten var ostepai og en slags lakserull, dessert en kake.