onsdag 28. oktober 2015

Taxi Teheran, oktober 2015

I går, på tirsdag, var jeg på kino i Sandvika. Jeg så filmen Taxi Teheran. Filmen er fra Iran og ble laget i 2014. Den er laget av Jafar Panahi som selv sitter ved rattet.

Sjåføren

For tredje gang lager han film uten lov i Iran, filmen er smuglet ut fra landet. Med denne filmen vant han både Gullbjørnen og kritikerprisen under årets filmfestival i Berlin.

Fra taxituren

Vi blir med på taxituren rundt om i byen Teheran og får se mange spesielle situasjoner som oppstår, noen morsomme, men også dramatikk.

Drama oppstår

Jafar Panahi er iransk filmregissør og har fått flere priser før. I denne filmen sitter han altså ved rattet på en taxi og vi får bli med på veksling mellom politikk, realisme og filmreferanser.

En som tar taxi

Situasjoner oppstår

Filmskaperen Jafar Panahi har utreiseforbud fra Iran, derfor måtte han få andre i familien til å motta prisene i Berlin. Han er onkel til en ung pike som tok imot prisene, denne jenta er også med i denne filmen.

Panahi er hennes onkel

Taxi Teheran er altså tredje filmen den iranske filmskaperen har fått smuglet ut. Den har for det meste fått svært gode kritikker. Jeg synes det var en helt spesiell film. Den var uventet, ting oppstår, og hva som er spontant eller tillaget er vanskelig å bedømme. Men jeg synes filmen var vel verd å se, den er både alvorlig, men også med morsomme innslag. Uventet start og uventet slutt. Filmen kan jeg gjerne anbefale.

Jafar Panahi, filmskaper  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar