lørdag 10. oktober 2015

På reise i Hellas, del 7, oktober 2015

Så fort frokosten var over fredag morgen, skulle vi dra fra den lille badebyen Tolo. Det var tidlig  morgenstemning over bukta da vi kjørte ut fra byen.

Morgenstemning over Tolo

Vi kurset mot Epidauros ved Saroniabukta. Alt klokken 07.30 hadde sjåføren startet bussen, så morgenlyset lå fortsatt over landskapet.

Tidlig morgen

Da vi var framme, skulle vi først se et teater, et av de best bevarte i Hellas. Teateret ble bygd av Polykleitos ca. 350 før Kr. På spaserturen oppover mot teateret stoppet jeg et øyeblikk for å se på en flokk katter som sloss med hunder. Det var litt av en seanse.

Et lite hverdagsdrama

Teateret i Epidauros

Teateret hadde plass til 14000 tilskuere på benkeradene i kalkstein. Her ble det oppført drama før vår tidsregning. Akustikken var fantastisk, det demonstrerte guiden for oss der vi satt et godt stykke oppe i teateret.

Guiden i sving

Etter teaterbesøket gikk vi til det arkeologiske museet. I Epidaurus ble legekunstens gud, Asklepios, dyrket. Homer nevner ham som sønn av Apollon, og ved hans helligdommer var som regel hospitaler og legeskoler. I museet så vi statuen av Legekunstens gud.

Asklepios

Der var også stilt ut en takkeplate fra en rik mann. Han takket for hjelpen han fikk for å bli kvitt magesåret han hadde.

Takkeplaten

Så gikk vi bort til det historiske området med ruiner. På veien dit stoppet jeg for å studere et oliventre stappfullt av oliven.

Oliventre

Så stod jeg på ruinene på "hospital" området. Her var liggehaller der de syke sov om natten for å drømme, og i drømmene få vite hvordan sykdommene skulle helbredes.

Fra ruinområdet i Epidauros

Historisk grunn

Plutselig så jeg et lite, kvitt nøste som slappet av på det historiske området. Jeg gikk bort, selvsagt var det en katt.

Katt også her

Vi tok plass i bussen og nå skulle vi videre til Mykene. Vi kjørte gjennom grønt og frodig landskap, blant annet passerte vi et stort felt med sitrusfrukter på begge sider av veien.

Frodig landskap

Neste stopp var ved en grav. En tror det var Agamemnon som var gravlagt her. Han var med på krigen mot Troja da brorens hustru Helena ble bortført av Paris som tok henne med til Troja. Vi gikk inn i graven som smalnet oppover mot taket, et helt spesielt rom.

Inngangen

Inne

Så til Mykene som var et maktsentrum i Hellas i bronsealderen, og var da en av de viktigste byene i Hellas. Borgen er nesten umulig å se på avstand, for den grå steinen går i ett med steinen i åssiden.

Fra Mykene

For å komme inn på området gikk vi gjennom Løveporten. Den ble bygd i 1250 før Kr. og var hovedporten for å komme inn i den befestede byen. Her lå Mykenes antikke og flotte borg øverst. Her samlet Agamemnon mennene før krigen mot Troja, men da han kom tilbake, hevder Homer at han ble myrdet av sin kone.

Løveporten

Her var dramatikk

I stedet for å gå til toppen valgte jeg å se museet der det er stilt ut funn fra området. På 1870- tallet fant en til og med en dødsmaske i gull. Her var også utstilt smykker og bruksgjenstander. På vei til bussen så jeg busker med oransje bær og lurte på om det var slike jeg hadde sett mange av ved veikantene.

Funn av gullsmykker

Busker med oransje bær

Som jeg har nevnt før så har jeg aldri sett så mye katter som i Hellas, og mens vi ventet på at bussen som skulle kjøre oss til lunsjrestauranten, var det en hel forsamling av dem ved parkeringsplassen. Så dro vi og spiste lunsj.

Greske katter
Restauranten

Nå kurset vi mot Korintkanalen for vi skulle dra fra Peloponneshalvøya. Korintkanalen har forkortet sjøveien mellom Adriaterhavet og Egeerhavet med 32 mil. Det ble gjort et stopp ved kanalen så vi fikk tatt bilder. Jeg husket for mange år siden da vi på et cruise seilte gjennom denne kanalen. Azur var det største skipet som kunne gå gjennom kanalen.

Nå så jeg ned mot Korintkanalen

Vi kjørte videre og kom til en av flere veistasjoner der de kjørende må betale for å passere.

Det var flere slike

I Athen tok vi inn på samme hotell som sist, det var nydelig vær, så jeg spaserte en tur i nærheten av hotellet. Om kvelden kunne den som ville bli med på Gresk Aften. Jeg ville, for jeg ønsket å høre gresk folkemusikk og se gresk folkedans. Jeg hadde sett det flere ganger før på flere av de greske øyene, men nå ville jeg se det på fastlandet. En ung dame sang i starten og innimellom dansene.

Inne i lokalet

Den unge sangerinnen og en av musikantene

Mye flott folkedans, og publikum fikk komme fram og danse på scenen. Særlig en eldre kar var morsom og showet på scenen. Jeg kom til at det var en utflyttet greker som bodde i USA og var på tur på hjemlige trakter. Jeg så at han hadde danset Zorba før.

Folkedans

Mannen som skøyet

Det ble servert middag, men jeg var mest opptatt av underholdningen. Flere folkedanser ble vist og på slutten ble det knusing av tallerkener som ofte er tradisjon på noen fester i Hellas. Jeg satt helt ved siden av scenen, så jeg fikk tallerkener som skulle knuses, og særlig en av danserne danset på restene. Men alt var i ordnede former, ingen grisefest som før var vanlig i Syden. En hyggelig avslutning på reisen i Hellas.

Mer folkedans

Mennenes sko er pussige

Dans på knuste tallerkener

Lørdag 3. oktober var avreise, og vi spiste vår siste frokost på denne turen. Vi ble hentet med buss kl. 11.00 og kjørt til flyplassen. Vi passerte langs den kvite hovedstaden. Athen som er en av de eldste byer i verden, og er fødested for den vesterlandske kultur. På flyplassen sjekket vi inn og skulle ta samme rute som nedover. Først til København, skifte fly der og videre til Oslo.

Monica klar for hjemreise

Det ble en av de flotteste flyturer jeg noen gang har hatt over Europa. Klart, strålende vær og god utsikt ned til landene vi passerte. Dermed ble det en utrolig fin avslutning på rundturen på det greske fastlandet. I løpet av uken som kommer vil jeg ta en liten oppsummering over hva jeg synes om reisen i Hellas.

Strålende flyvær

1. Jeg er Karem veldig glad for at jeg har blitt helbredet av (HERPES SIMPLEX VIRUS 2) med urtemedisinen til DR. AKHIGBE HERBAL CENTER, jeg har lidd av denne sykdommen de siste fire årene uten løsning før jeg kom over denne e-posten (drrealakhigbe@gmail.com) på internett av en urte-lege som har kurert så mange mennesker av herpesvirus med urte medisin, jeg velger også å gi ham en sjanse til å hjelpe meg, han fortalte meg hva jeg skal gjøre, og jeg gjorde det bra, og han sendte meg sin urtemedisin via Dhl-kurertjenester, og instruerer meg på hvordan jeg bruker det, følger jeg også hans instruksjon for bruk og han ber meg om å sjekke etter tre uker, og som jeg gjorde, til min største overraskelse, kom resultatet mitt ut som negativt, jeg er veldig glad for at det er noen som denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTRE som er klar til å hjelpe folk når som helst en dag. til alle leserne og seerne som tviler på dette vitnesbyrdet, slutter å tvile på det og ta kontakt med denne DR. AKHIGBE HERBAL CENTER og se om han faktisk ikke vil hjelpe deg. Jeg er ikke en dum person som jeg vil komme ut til offentligheten og begynne å si hva noen ikke har gjort for meg. Han er virkelig en flott mann, han også helbrede sykdommer leve HIV, kreft, som, herpes, kronisk sykdom, diabetiker, hjertesykdom, astma, epilepsi. etc kontakt ham nå. med sin epost: (drrealakhigbe@gmail.com) eller du kan kontakte ham +2348142454860