mandag 5. oktober 2015

På reise i Hellas, del 2, oktober 2015

Søndag 27. september startet det offisielle programmet med Tema. Etter en tidlig frokost sjekket vi ut fra hotellet, og kl. 08. 30 satt vi alle klar i bussen i det morgensola viste seg.

Hotellet

Morgenstemning

Først kjørte vi til Panathenaic Stadion, betyr vakker marmor. Det er det eneste stadion i verden laget kun av marmor, og har 70 000 sitteplasser. Her ble de første moderne Olympiske leker holdt i 1896. I dag kun brukt til trening og konserter, men ved maratonløp, 40 km, er innkomsten her.

Stadion av marmor

Videre dro vi til Akropolismuseet som ligger ved foten av Akropolis. Museet ble åpnet i 2009. På vei inn kan vi se utgravingene gjennom glass på siden, og oppe før inngangen går vi over glasstak og kan se ned på utgravningene.

Akropolismuseet

Vi ser utgravningene

I første etasje stilles ut funn fra skråningene ved Akropolis, i andre etasje er det arkaiske galleriet. I tredje etasje vises dimensjonene til tempelet og samtidig kan en se gjennom vinduene der det kneiser på toppen av åsen. Et ypperlig oppbygd museum. På bildet under ser vi også i guiden.

Mye å se i museet

Fra museet

Utmerket tillaget

Vi ser Akropolis herfra

Så spaserte vi siste stykket opp til Akropolis som er den mest kjente "høgdeby" i Hellas, ca. 150 m o.h. Dette var en naturlig festning, derfor eksisterer Athen. Akropolis ble etter hvert en kultplass.

Oppe på Akropolis

Mesteparten av de store templene ble gjenoppbygd under lederskapet til Perikles under gullalderen til Athen (460- 430) før Kr.

Fra Akropolis

Her opp er strålende utsikt til Athen som er en av de eldste byer i verden. Fødested til vesterlandsk kultur. Demokrati og moderne naturvitenskap har sin opprinnelse her. Athen ligger på den sentrale sletten Attica.

Utsikt til Athen

Dette var mitt andre besøk på Akropolis, men så mye turister som det var denne gangen var det langt fra sist, men ruinene like interessante.

Interessant å se igjen Akropolis

Da vi kom ned fra Akropolis, stoppet vi opp for å se berget der eldste domstolen hadde vært. På dette berget var det også Paulus stod og forkynte om kristendommen. Templene på Akropolis må da ha vært 400 år gamle.

Her talte Paulus

Neste på programmet var lunsj  her i Athen. Restauranten lå litt opp i en skråning og vi spaserte dit. Vi fikk servert rød og grønn fylt paprika, samt kake til dessert. Jeg bestilte nypresset appelsinjuice som smakte nydelig.

Paprika til lunsj

Nydelig juice

Noen på vei ned fra lunsjstedet

Nå fortsatte turen ut fra hovedstaden Athen og kurset mot nord. Vi passerte etter hvert vekslende landskap fra grønnkledde åser, åkrer og dyrket mark, vann og klipper, samt olivenlunder. Vi kom forbi et område med sigøynere, der så ikke pent ut. Guiden sa de var tilbudt fast bopel og utdanning, men ville ikke ta imot, de ville ha sitt omflakkende, gamle liv.

Vekslende landskap

Grønt landskap

Også berg

Vi kurset mot den lille byen Kalambaka. Da vi kom fram, sjekket vi inn på hotell Metoritis. Hotellet lå rett under granittklippene. Først ble vi tatt imot med en velkomstdrink. Senere gjorde vi oss klare for å spise middag samlet på en taverna.

Vi fikk velkomstdrink

Klar for å gå til middag
Så spaserte til tavernaen og der fikk vi servert først salat og noe som lignet svært på tsatsiki. Så grillet fetaost og auberginer, senere grillet kylling og potetstrimler, kake som avslutning. Da middagen var over kom vi ut i mørket og så månen som prøvde å komme fram fra skyene. Vi spaserte tilbake til hotellet etter en koselig kveld.