fredag 30. oktober 2015

Opplevelser i Oslo, oktober 2015

Onsdag hadde jeg avtale om å gå på museum på Tjuvholmen. Men jeg hadde god tid og startet med en tur innom Pascal i nærheten av Ibsen- museet. Der ble det kaffe, dessert og kake.

Gode saker

Etter kaffestunden ville jeg spasere til Stortinget for å se det gamle huset jeg hadde hørt var plassert der. Jeg spaserte på Karl Johan med retning Stortinget. Men hva så jeg på venstre fortauet: En kamel. På skilt stod: Parkering kun for kameler. Jeg tok bilde, men angrer på at jeg ikke spurte damen som stod der hva som lå bak dette påfunnet med statue av en kamel.

Kamelen

Jeg gikk siste biten, og der så jeg det gamle huset ved Stortinget. Det er bildekunstneren Marianne Heske som har fått løyve til å plassert huset der fram til januar. Huset er fra Østfold, er 150 år, skulle rives, og hun fikk hjelp til å flytte det hit.

Huset

Kunstneren sier det er et tankesprang. Huset er like gammelt som Stortinget. Det er Norge før oljen, og representerer noe annet enn Norge er i dag. Nå gikk jeg inn og der var flere turister. Jeg bad en av dem ta bilde av meg ved den gamle innredningen på huset. Mange spør om dette er kunst, men jeg forstår tanken.

Kunst?

Etter dette besøket spaserte jeg i retning Rådhuset. Rett nedenfor Stortinget vraltet en svær måse, jeg mener det var det vi sunnmøringer kaller måse. Den så velfødd ut. Nede ved Rådhuset så jeg et flott tre, det var ikke så mye vissent løv på det.

Velfødd måse

Fint tre

Da jeg kom til Aker Brygge, så jeg det var utstilt store bilder i montre, det hørte sikkert til utstillingen som var på Astrup Fearnley Museet. Jeg likte særlig et fotografi av en ung jente og et rådyr, eller lignende. På Tjuvholmen var de i gang med å klippe trærne.

Dette likte jeg

Trær blir ordnet

På Tjuvholmen møttes vi utenfor Astrup Fearnley Museet og gikk inn. Utstillingen har tittelen: Good Morgen America. Utstillingen viser hvordan en viktig gruppe amerikanske kunstnere på slutten av 1970- og 1980- tallet begynte med et nytt kunstnerisk språk. De brukte fotografier, gjenstander, og ideer fra amerikansk kunst- og forbrukerkultur.

Navnet på utstillingen

Først studerte vi kunst laget av Cindy Sherman som er en amerikansk kunstner og har spilt en viktig rolle i pop- og konseptkunsten av fotografiets oppbygning. Hun jobber gjerne i serier og bruker ofte seg selv som modell. På bildet jeg har tatt med her, er hun selv modell.

Bilde fra 1979
    
Jeff Koons er amerikansk samtidskunstner kjent for bruk av Kitsch- bildesymboler. Hans arbeid er blant de dyreste i verden. Det var han som laget statuen av Michael Jackson med apen. Han laget tre eksemplar, det ene eier dette museet, og her står den utstilt. Men jeg tar med her et maleri, for han malte også og utviklet collageteknikken. Under ser vi olje på lerret.

The Hook 2003
   
Neste er laget av Richard Prince som er amerikansk maler og fotograf. Han gjenfotograferte en reklame for Marlboro- sigaretter, fjernet teksten, forstørret bilde og gav det ut som sitt eget.

(Cowboy) 1909

Denne kunstneren var også opptatt av bilpansere. Installasjonen under viser pansere fra forskjellige steder i New York. Det er en hyllest til amerikansk subkultur. Det er laget av fiberglass.

Fra 2003- 2004

Vi gikk opp i andre etasje og så på forskjellige kunstverk. Jeg skal ta med kun et kunstverk av Robert Gober. Han har kunstnerisk utdannelse, men da han bosatte seg i New York livnærte han seg som snekker og altmuligmann. Han er i sin kunst svært opptatt av vasker og ting vi kjenner til. Jeg la særlig merke til et kunstverk som var fra 1985.

En vask i konflikt

Vi gikk inn i et rom der det var kun en installasjon. Den var laget av Gonzales- Torres, den handlet om tap. Han mistet partneren sin i 1991, han døde av AIDS. På gulvet lå en seng av drops, 130 kg, det vog kunstneren og partneren sammen, men den dødssyke svant fort hen. Tar en et drops fra det som ligger der skal det symbolisere slik partneren svant inn. Kunstneren selv døde noen år senere, også av AIDS,

Installasjonen
 
Nå gikk vi bort til den andre avdelingen for å se verker av Damien Hirst som er en engelsk kunstner. Han regnes som en av frontfigurene for en gruppe kunstnere som kalles: Young British Artists. De utmerket seg med ironisk og sensasjonslysten konseptkunst, og fikk stor betydning i det britiske kunstmiljøet utover 1990- tallet. Hirst fikk superstjernestatus i samtidskunsten. I maleriet Eulogy er fra en serie med lerreter dekket av sommerfuglvinger i ulike mønster. En kan si det ligner et glassmaleri.

Maleriet: Eulogy

I maleriet under har Hirst brukt en metode der han heller maling ned på et roterende lerret. Motivet blir som et tilfeldig produkt av kunstnerens valg av farger. Jeg syntes at fargene var fine. Maleriet har en lang tittel, så jeg kaller det bare et spesielt maleri laget av Damien Hirst.

Spesielt

Men nå skulle vi se det mest berømte og for første gang utstilt i Skandinavia. Nå var det ikke lov å fotografere. Vi kom inn i et mørkt rom og der opplyst oppe på en mørk duk i et glassmonter stod hodeskallen av diamanter: For the Love of God. Detter er Hirst sitt mest ikoniske og anerkjente verk. Det skal symbolisere livets skjønnhet. Den er støpt i platina og kledd med glitrende diamanter. Utrolig vakker. Denne hodeskallen ble solgt for 500 millioner kroner. Adam Hirst er betraktet som den rikeste kunstneren i verden. Siden jeg ikke kunne ta bilder, må jeg ta med fra en plakat.

Et superflott og superdyrt verk
   
 Etter en liten pause ved museet gikk vi til den italienske restauranten Etaly Ristorante som ligger på Aker Brygge. Der spiste vi tidlig middag, maten var kjempegod. Det ble en svært hyggelig tur i hovedstaden. Jeg hadde faktisk sett varierte ting i Oslo, og museumsbesøket var meget interessant.

Pause ved museet

Vi spiser italiensk





 
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar